Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

História pneumatík: viete, čo všetko sa za ňou skrýva?

Všetko má svoju históriu a autá nie sú výnimkou. Milovníci áut sa radi pozrú na staré zachovalé kusy z 50. a 60. rokov. No na to, aby sa auto pohlo po ceste, potrebuje pneumatiky. Aj tie majú svoju dlhú a zaujímavú históriu a my vám prezradíme akú.

Náhradné koleso na oldtimer

Pôvodne boli pneumatiky biele. Neskôr sa do výrobnej zmesi začali pridávať sadze, a preto sú čierne, ako ich poznáme dnes.

Dnes podávajú automobily perfektné výkony, majú dokonalý dizajn, zabezpečia vám pohodlnú jazdu a život bez nich si už nedokážeme predstaviť. Ale dnešná dokonalosť áut zažila aj ťažké časy. Vynálezcovia sa dlho trápili, kým vymysleli fungujúce stroje, ktoré ich doviezli tam, kam potrebovali. 

Kto prišiel s nápadom prvý?

História pneumatík siaha až do roku 1845, kedy sa Robert William Thomson pokúsil vymyslieť prvú pneumatiku. Jeho vynález spočíval v tom, že sa niekoľko duší nachádzalo v obale vyrobenom z kože, ktorý bol odolný voči poškodeniu. Jeho nápad ale nenašiel veľké využitie a časom sa naň zabudlo.

S novým vynálezom na cyklistické preteky

Veľký úspech zaznamenala v roku 1888 pneumatika Johna Boyda Dunlopa. Tento veterinár vyrobil pneumatiku z gumovej hadice. Jeho motiváciou bolo vylepšiť jazdu na trojkolke pre svojho syna.

Dunlopova pneumatika nafúknutá vzduchom mala úspech najprv v cyklistickom priemysle. Jazdili na nej napríklad cyklisti na závode v Belfaste. Postupne sa vlastnosti pneumatiky vylepšovali. V roku 1901 sa pneumatika dala montovať a demontovať ručne a neskôr sa začalo používať aj pätné lano. Vynález sa postupne dostal do ostatných štátov sveta a získal si veľkú obľubu.

Pôvodne boli pneumatiky biele

Zaujímavé je, že pneumatiky boli najprv biele. Základné suroviny, z ktorých sa vyrábajú, majú totiž bielu farbu. Prvé čierne pneumatiky sa začali objavovať v roku 1917, keď sa do kaučukovej zmesi začali pridávať sadze.

Auto na pretekoch Le Mans

Pneumatiky Dunlop sú preslávené z pretekov Le Mans. Zaznamenali viac víťazstiev ako ktorýkoľvek iný výrobca.

Jeden úspech za druhým

Najväčšia rýchlosť, ktorú mohli pneumatiky dosiahnuť, sa postupne zväčšovala. V roku 1895 bratia Michelinovci vyrobili prvú pneumatiku na auto, ktorú použili pri závode na trase z Paríža do Bordeaux. V roku 1947 pneumatiky dosiahli rýchlosť až 648 km/h. Používali ich aj v pretekoch Formuly 1, kde s nimi v 50. rokoch 20. storočia získali 66 víťazstiev. No a v 70. rokoch Dunlop z pneumatiky odstránil dušu a začala sa používať tzv. bezdušová pneumatika.


Prečítajte si tiež: Ako sa líšia pneumatiky pre Formulu 1 od tých bežných? >>


Dnes je v automobilovom priemysle množstvo výrobcov pneumatík. Tí sa snažia pneumatiky neustále vylepšovať tak, aby bola jazda na nich bezpečná, ale aj rýchla. Obutie si vyberáte:

Dôraz sa kladie na opotrebovanie dezénu, ktorý sa stará o priľnavosť gumy na ceste, preto pravidelne kontrolujte stav vašich pneumatík a užívajte si bezproblémovú jazdu na cestách. Pri výbere nových pneumatík vám radi poradia naši špecialisti. Alebo si vyberte preverené pneumatiky priamo v našom e-shope.

 

Vybrať si nové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru