Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

11 zlozvykov, ktorými si nevedomky ničíte auto

Každý vodič chce, aby jeho vozidlo vydržalo čo najdlhšie bez porúch. Ale možno aj vy robíte pri šoférovaní veci, ktoré zbytočne opotrebúvajú jednotlivé komponenty, čo môže viesť ku skráteniu ich životnosti. Z malicherných detailov sa stane zlozvyk a dobrý úmysel sa premení na nákladnú opravu. Akým chybám sa vyhnúť?

Výmena brzdových kotúčov

Dlhé státie na brzdách vedie ku skrúteniu brzdových kotúčov, preto je lepšie brzdiť motorom.

#1 Netrápte studený motor

Tento problém sa týka najmä zimných mesiacov, ale ani v lete nie je na škodu, keď bezprostredne po naštartovaní nebudete motor vytáčať do vysokých otáčok. Nechajte ho zahriať, aby sa motorový olej dostal všade tam, kam má. Nebude tak dochádzať k zvýšenému treniu všetkých mechanických súčiastok. Agresívne rozjazdy skracujú životnosť motora a jeho oprava vás vyjde poriadne draho.

#2 Neduste motor pri nízkych otáčkach

Jazdiť na spotrebu je úctyhodná vec, ale malá záťaž motoru neprospieva, najmä tomu benzínovému. V novších automobiloch sa na vine podieľajú signály na prístrojovej doske, ktoré nabádajú vodiča zaradiť vyšší rýchlostný stupeň. Dlhodobá jazda pri nízkych otáčkach vedie ku karbonizácii motora, za čo vás, v tom lepšom prípade, automechanik nepochváli. Preto sa nebojte popohnať auto do vyšších otáčok. Vo valcoch sa zvýši teplota a malé uhlíkové nánosy sa spália.

#3 Vymeňte olej skôr ako najazdíte 30 000 km

Kedy ste naposledy vymenili olej? Nie sú to už dva roky? Alebo ho meníte až „po tridsiatke“? Jeho vlastnosti a účinnosť klesá úmerne tomu, čím je olej starší a čím viac kilometrov ste na ňom najazdili. Lepšie je neriadiť sa všeobecným odporúčaním automobilky a meniť olej v kratších intervaloch, aby sa motor mazal tak, ako má.

#4 Nezabúdajte ani na ďalšie prevádzkové kvapaliny

Nie sú to len pohonné hmoty alebo motorový olej, ktoré udržujú auto v prevádzke. Často prehliadaná chladiaca kvapalina zabraňuje prehriatiu motora. Vymeniť by ste mali aj tú brzdovú, kde je odporúčaný interval 2 až 3 roky, alebo olej v automatickej prevodovke po najazdení každých 60 000 km.

#5 Za opotrebované pneumatiky hrozí pokuta

Správna hĺbka dezénu pneumatík je základným predpokladom pre bezpečnú jazdu. Pneumatiky sa však neopotrebúvajú iba s rastúcim počtom najazdených kilometrov alebo vekom. Ojazdené pneumatiky môžu byť aj dôsledkom nízkeho tlaku, ktorý je preto dôležité kontrolovať aspoň raz mesačne. 

Máte ojazdené pneumatiky na vonkajšej strane? Príčinou tohto problému môže byť okrem nedostatočného tlaku aj zlá zbiehavosť alebo agresívna jazda v zákrutách. Ojazdené pneumatiky na vnútornej strane zase poukazujú na preťaženie vozidla alebo na problémy s nápravou.

Zlý stav pneumatík

Opotrebované pneumatiky predstavujú nebezpečenstvo pre vás aj pre vaše okolie.

#6 Venujte pozornosť aj rezerve

Rezerva je síce „piate koleso na voze“, ale nikdy neviete, kedy ju budete potrebovať. Defekt pneumatiky môžete dostať kedykoľvek, a keď budete mať prázdnu rezervu, bude zbytočná. Preto nezabúdajte kontrolovať tlak aj na rezerve. 

Rezervu v aute nemusíte mať povinne vtedy, ak máte obuté dojazdové pneumatiky, ktoré umožňujú jazdu s defektom do maximálnej vzdialenosti 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h, alebo ak máte prostredníctvom svojho povinného ručenia dohodnutú nepretržitú asistenciu na výmenu alebo opravu poškodených pneumatík.

#7 Idete z kopca? Nestojte na brzdách

Mnoho vodičov má zlozvyk spočívajúci v tom, že pri jazde z kopca zaradia neutrál a potom dlho brzdia. Výsledkom bývajú skrútené brzdové kotúče, v horšom prípade môže dôjsť aj k zlyhaniu bŕzd. Ak aj vy patríte do tejto skupiny, nabudúce už radšej začnite brzdiť motorom a brzdu zošliapnite skôr krátko a intenzívne. Vyhnite sa aj štýlu jazdy „brzda-plyn“, ktorý kotúčom tiež škodí, a navyše riskujete, že vodič za vami nestihne včas zabrzdiť.

#8 Nestojte ani na spojke

Koľkokrát sa vám stalo, že ste prišli na semafory a držali ste spojku zošliapnutú až do rozjazdu? Alebo máte dokonca počas jazdy položenú nohu na spojkovom pedáli? Sú to časté zlozvyky, ktoré namáhajú celú mechaniku prevodovky. Ak si nechcete koledovať o výmenu spojky, naučte sa používať „mŕtvy pedál“, ktorý je naľavo od nej.

#9 Viete, čo tankujete?

Veľa ráz sa stalo, že malá suma ušetrená na nádrži priviedla majiteľa auta do servisu s upchatým palivovým filtrom, alebo ešte horšie, s poškodeným čerpadlom a vstrekovačmi. V dnešnej dobe je nepravdepodobné, že by ste narazili na nekvalitné palivo, ale pre istotu tankujte na overených čerpacích staniciach. Ak chcete predĺžiť životnosť motora, môžete pridať aj aditíva.

#10 Ostrekujte s kvalitnou zmesou

Je to síce banálna vec, ale aj tá môže mať vplyv na vaše auto. Lacné kvapaliny do ostrekovačov často obsahujú metanol alebo acetón, ktoré môžu poškodiť lak vozidla, gumičky stieračov, tesnenie okien a všetky plasty vrátane svetiel. Radšej si o niečo priplaťte a používajte kvalitnú zmes do ostrekovačov v lete aj v zime.

#11 Náležite sa starajte o svoje vozidlo

Časté umývanie autu škodí, najmä ak chodíte každý týždeň do kefovej autoumyvárne, čo sa odráža na kvalite laku. S umývaním to nemusíte preháňať, ale zase nenechávajte svoje vozidlo napospas prachu a poletujúcemu peľu. V kombinácii s dažďom predstavujú živnú pôdu pre koróziu, preto auto raz za čas opláchnite a sviatočne mu doprajte umývací program s voskom. Po skončení zimy nezabudnite opláchnuť podvozok od soli a na ďalšiu sezónu ho naimpregnovať ochranným nástrekom.

Blíži sa čas výmeny zimných pneumatík za letné. Buďte pripravení a vyberte si kvalitné pneumatiky od overených značiek.

 

Vybrať si letné pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru