Potrebujete poradiť?
Telefón +421 02 6820 6080

3 najčastejšie chyby pri výbere pneumatík

Pretože jediným spojením medzi automobilom a cestou sú pneumatiky, je dôležité ich dobre vybrať. Prinášame krátky prehľad o tom, akých najčastejších chýb sa vodiči dopúšťajú pri výbere nového obutia a poradíme vám, ako sa týchto chýb vyvarovať.

Kvalita vs. cena

Mnoho vodičov pri výbere pneumatík šetrí. Lenže šetrí na nesprávnom mieste. Rozdiel medzi lacnou pneumatikou nízkej kvality a pochybného pôvodu zo supermarketu a pneumatikou renomovanej svetovej značky síce môže byť pri nákupe aj niekoľko sto korún, ale vzhľadom k tomu, že je to investícia na niekoľko sezón, neoplatí sa za každú cenu šetriť. Spomínané lacné pneumatiky totiž hocikedy na rozdiel od kvalitného obutia nespĺňajú základné požiadavky na bezpečnosť ani na jazdné vlastnosti a taký nákup sa nemusí vôbec oplatiť.

Pneumatiky

Neriaďte sa pri výbere pneumatík iba cenou.  

Nesprávny rozmer, hmotnostný a rýchlostný index

Na vozidlo patria také pneumatiky, ktoré zodpovedajú rozmerom uvedeným vo veľkom technickom preukaze (TP). Nezabúdajte ani na správny hmotnostný a rýchlostný index. Ten hmotnostný uvádza maximálne zaťaženie jednej pneumatiky a nájdete ho v TP hneď za rozmerom. Vodič by mal používať na vozidle pneumatiky s minimálne rovnakým alebo vyšším indexom. Niektoré vozidlá je nutné vybaviť tzv. zosilnenými pneumatikami, označovanými písmenami XL alebo RF. Použitím obutia s nižším indexom výrazne skracujete jeho životnosť.

Rýchlostný index označuje maximálnu rýchlosť, na ktorú je pneumatika pri danom zaťažení stavaná. Tento údaj môže byť nižší ako v technickom preukaze, v takom prípade však musí byť v zornom poli vodiča viditeľne umiestnená nálepka alebo ceduľka s uvedenou hodnotou. Pozrite sa na prehľadný súhrn informácií na značenie pneumatík, ktorý vám pomôže zorientovať sa v tejto problematike.

Zle nahustené pneumatiky

Odborníci odporúčajú kontrolovať tlak v pneumatikách minimálne 1x za mesiac a pred každou dlhšou cestou. Z rozsiahlych prieskumov vyplýva, že až 80 % vodičov nemá správny tlak v pneumatikách – asi 60 % vozidiel má nedostatočne nahustené pneumatiky, 20 % automobilov jazdí s prehustenými pneumatikami. Mnoho vodičov tiež zabúda na kontrolu rezervného kolesa. Na zistenie, že je rezerva prázdna, je pri defekte už zvyčajne neskoro. V takom prípade majú jednoznačnú výhodu motoristi, majúci vo svojich vozidlách systém kontroly tlaku v pneumatikách (tzv. TPMS) a používajúci RunFlat pneumatiky, na ktorých je možné prejsť aj s defektom ešte niekoľko desiatok kilometrov.

Správny výber pneumatík nie je žiadna raketová veda. Jednoduchá rada znie: Vyberajte z preverených a známych značiek a nezabúdajte sa o svoje pneumatiky tiež starať. Tým dosiahnete, že vám budú dobre a dlho slúžiť.

 

Zdroj foto: Maxpixel.freegreatpicture.com

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nahoru