Pozor! Obmedzenie prevádzky vzhľadom k nariadeniu vlády. Viac nájdete v kontaktoch tu.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako fungujú brzdy a čo sa s nimi deje pri zlom používaní?

Ak ste sa niekedy zúčastnili rely alebo pretekov na okruhu, mohli ste si všimnúť rozpálené brzdy aj viditeľný štipľavý dym. Brzdy dostávajú naozaj zabrať a dlhšie ako jedny preteky väčšinou nevydržia. Málokto si uvedomuje, že brzdy sa môžu prehriať aj pri bežnej jazde po ceste. Ich životnosť je potom výrazne kratšia, navyše ich účinnosť je oveľa menšia. K prehriatiu a nadmernému opotrebovaniu bŕzd dochádza pri ich zlom používaní.

Mechanik opravuje brzdy na automobile

Od stavu bŕzd závisí ako vaša bezpečnosť, tak aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak sa ich naučíte účelne používať, predĺžite ich životnosť o desaťtisíce kilometrov.

Ako brzdy fungujú…

Keď potrebujeme zastaviť alebo spomaliť, zošliapneme brzdový pedál a o nič ďalšie sa nestaráme. Ak sa chceme naučiť brzdiť šetrne a predĺžiť životnosť brzdových doštičiek a obloženia, mali by sme poznať základný princíp brzdného systému. Zamerajme sa na funkciu kotúčových bŕzd, ktoré sú najpoužívanejšie.

Čo sa stane, keď v aute zošliapneme pedál? V ten moment sa prostredníctvom brzdovej kvapaliny prenesie sila na brzdové piestiky, ktoré pritláčajú brzdové doštičky ku kotúčom vyrobeným z liatiny alebo kompozitu. Kontaktom doštičiek a kotúčov dochádza k treniu, ktoré vytvára odpor a vedie k spomaleniu otáčania kolesa.

…a prečo sa zahrievajú

Pri trení bŕzd vzniká aj veľké množstvo tepla. Čím viac budete brzdiť, tým väčšie množstvo tepla vznikne. Problém je v tom, že kotúče a brzdové doštičky pre osobné autá sú navrhnuté tak, aby dosahovali najlepší brzdný účinok pri nízkych teplotách. Ak sa brzdy prehrejú, skracuje sa ich životnosť a predlžuje sa brzdná dráha. Z hľadiska bezpečnosti je tak prehriatie bŕzd značným rizikom.

Iná situácia je v prípade pretekárskych áut. S nadmerným zaťažovaním a v dôsledku toho aj s prehrievaním bŕzd sa dopredu počíta. Preto sa brzdy na športových autách konštruujú tak, aby dosahovali najlepší brzdný účinok pri vyššej teplote. Zahriatie bŕzd je na pretekárskych autách žiaduce.

Častým brzdením znižujete životnosť bŕzd

Pri brzdení sa doštičky a kotúče prirodzene opotrebovávajú. Čím častejšie a intenzívnejšie budete brzdiť, tým skôr vás čaká výmena dielov brzdového systému. Životnosť bŕzd preto závisí aj od štýlu jazdy. Vodiči, ktorí jazdia hlavne po diaľniciach, musia vymieňať brzdové doštičky menej často ako tí, ktorí korzujú len po uliciach miest. Napríklad pri jazde v kolóne šliapneme na brzdy každú chvíľu.

Veľa vodičov však má vo zvyku šliapať na pedále častejšie, ako je nutné, a brzdy tým zbytočne zaťažujú. Naučte sa pridávať plyn tak, aby ste v ideálnom prípade nemuseli vôbec brzdiť. Ak dáte zavčasu nohu z plynu a zaradíte nižší prevodový stupeň pri vchádzaní do zákruty, križovatky alebo pri vjazde do obce, brzdy sa ani nepohnú. Šetrným brzdením predĺžite životnosť doštičiek až o tisíce najazdených kilometrov.

Z prudkého kopca nejazdite s nohou na brzde

Veľa vodičov robí chybu pri jazde z prudkých svahov a kopcov, pretože celý čas necháva nohu na brzdovom pedáli. Problém to predstavuje najmä v horských oblastiach, kde môže byť aj niekoľkokilometrové klesanie. Ak by ste mali brzdu mierne zošliapnutú počas celého klesania, kvôli neprestajnému treniu by prudko stúpla teplota kotúčov a doštičiek. 

Pri nepretržitom brzdení nemôže vzduch brzdy adekvátne ochladzovať. Pretože bude teplota bŕzd dlhý čas vysoká, jednak sa rapídne zníži ich životnosť, jednak bude brzdný účinok oveľa slabší. V krízovej situácii by potom brzdy nemuseli takmer vôbec fungovať. Preto si zapamätajte, že jazda z kopca s nohou na brzde je nielen nešetrná, ale aj nebezpečná. Špeciálnou disciplínou je potom brzdenie na snehu a ľade.

Naučte sa brzdiť motorom

Ako obmedziť používanie brzdového systému a jazdiť z prudkých kopcov bez nepretržitého brzdenia? Stačí, keď sa naučíte efektívne brzdiť motorom. Ak so zaradenou rýchlosťou pustíte plyn, auto začne spomaľovať (na rozdiel od jazdy na neutrál). Čím vyššie otáčky bude mať motor a čím nižší prevodový stupeň zaradíte, tým väčšia bude brzdná sila.

Zaradením nižšieho prevodového stupňa pri vyšších otáčkach môžete účinne brzdiť aj pri jazde z horských kopcov. Brzdový pedál budete potom potrebovať oveľa menej, a brzdy len tak neprehrejete. Brzdenie motorom má význam vždy, vrátane vchádzania do križovatky alebo do obce. Často nahradí brzdu a autu vôbec neškodí.

Pre bezpečnú jazdu sú okrem bŕzd dôležité aj pneumatiky. Čím budete mať kvalitnejšie pneumatiky, tým bude brzdná dráha kratšia. Pozrite sa na testy pneumatík pre osobné autá, v ktorých nezávislí odborníci porovnávajú dôležité parametre mnohých modelov. Ak majú vaše pneumatiky už zodratý dezén, prezujte na nové. A keď budete potrebovať prudko zabrzdiť, možno vám kratšia brzdná dráha zachráni život, alebo aspoň zdravie či majetok.

 

Vyberte si nové kvalitné pneumatiky

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nahoru