Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Kontrolujete chladiacu kvapalinu? Nezabudnite ju pravidelne meniť

Medzi prevádzkové kvapaliny v aute, ktorým je treba venovať pozornosť, patrí chladiaca kvapalina. Na jej kontrolu a výmenu sa často zabúda, ale jej kvalita a množstvo v konečnom dôsledku ovplyvňujú životnosť motora. Prečítajte si, prečo a kedy meniť chladiacu kvapalinu, aký typ si vybrať a ako si ju môžete vymeniť sami.

Kontrola chladiacej kvapaliny

Stará chladiaca kvapalina môže poškodiť vaše vozidlo a jej pravidelná výmena vám ušetrí zbytočné starosti.

Hlavnou funkciou chladiacej kvapaliny je odvádzať teplo z motora, aby sa zabránilo jeho prehriatiu. Zjednodušene povedané, chladenie motora je proces neustálej cirkulácie chladiacej kvapaliny medzi motorom a chladičom. Ide o nemrznúcu zmes zriedenú destilovanou vodou, ktorá by mala odolať teplotám až do -40 °C. Aj keď vás slovo „nemrznúca“ môže zvádzať k tomu, že chladiaca kvapalina plní svoj účel iba v zime, nie je to tak.

Prečo je potrebné meniť chladiacu kvapalinu?

Chladiaca kvapalina je nevyhnutná aj pre fungovanie celého chladiaceho systému, ktorý zabezpečuje správnu teplotu motora. Je to zmes monoetylénglykolov, inhibítorov korózie, zvyšovačov pH a ďalších látok, ktoré chránia jednotlivé časti chladiacej sústavy pred koróziou, oxidáciou alebo usadzovaním vodného kameňa. Časom sa však kvalita týchto prímesí znižuje a s ňou aj účinnosť chladiacej kvapaliny. Preto je jej výmena rovnako dôležitá ako výmena oleja.


Prečítajte si tiež: Kedy a prečo meniť brzdovú kvapalinu v aute a motocykli? >>


Chladiaca kvapalina: ružová alebo zelená?

Existuje niekoľko typov chladiacich kvapalín, pričom hlavným rozlišovacím znakom je ich farba. Pri jej výbere je však najlepšie pozrieť sa na označenie na vyrovnávacej nádobke alebo na parametre uvedené v návode na obsluhu vášho vozidla. Chladiaca kvapalina pre ázijské vozidlá nemusí vyhovovať vozidlám iných značiek, napríklad škodovkám. Preto nepodceňujte výber kvalitnej kvapaliny, aby vám nevznikli zbytočné náklady navyše.

Označenie chladiacej kvapaliny

  • žltá G10 – pre staršie motory, ktoré nemajú hlavy valcov vyrobené z hliníkových zliatin
  • modrozelená G11 – pre novšie motory, ktoré už majú hlavy valcov z hliníkových zliatin
  • ružová G12 – pre novšie motory s hlavami valcov z hliníka
  • fialová G12+ – od G12 sa líši len farbou
  • fialová G12++ – rovnaká ako G12+, ale s pridanými silikátmi
  • fialová G13 – pre najnovšie vozidlá so zvýšenou účinnosťou proti korózii

Vyrovnávacia nádobka chladiacej kvapaliny

Hladina chladiacej kvapaliny by mala byť medzi ryskami, ktoré označujú minimálnu a maximálnu mieru.

Kde naliať chladiacu kvapalinu a ako ju riediť?

Vyrovnávaciu nádobku s farebnou kvapalinou nájdete v motorovom priestore a spoznáte ju podľa (väčšinou) baňatého tvaru. Na nádobke sú vyznačené rysky MIN a MAX, medzi ktorými by sa mala správne nachádzať hladina kvapaliny. Ak by jej bolo málo, mohlo by dôjsť k prehrievaniu motora, a naopak, vyššia hladina by mohla spôsobiť pretlak a poškodenie chladiaceho systému. Nádobku neotvárajte, keď je motor zahriaty na prevádzkovú teplotu, ani bezprostredne po zastavení. Kvapalina by mohla vystreknúť a popáliť vás.


Prečítajte si tiež: Čo je AdBlue a ako doplňovať do auta močovinu? >>


Pri dolievaní chladiacej kvapaliny by ste vždy mali použiť ten typ, ktorý je už v potrubí, ale niektoré sú navzájom kompatibilné. To si radšej overte v pokynoch výrobcu. V žiadnom prípade by ste nemali miešať modrozelenú s ružovou alebo fialovou. 

A ako ju zriediť? Niektoré druhy sa predávajú už zriedené, v prípade iných musíte zmiešať čistý koncentrát s destilovanou vodou, ideálne v pomere 1:1. Môže sa stať, že vás na ceste prekvapí kontrolka signalizujúca nedostatok chladiacej kvapaliny. V takom prípade je potrebné doliať do nádobky obyčajnú vodu, na dojazd to bude stačiť. V zime však dávajte pozor, aby voda v zmesi nezamrzla. 

MOTO TIP: Chladiaca kvapalina pre motocykle sa neriedi. Pri núdzovom dolievaní nepoužívajte inú vodu ako destilovanú.

Kedy je čas na výmenu a ako vymeniť chladiacu kvapalinu?

Pravidelná kontrola a dolievanie nemrznúcej zmesi nestačí. Ako sme už uviedli, jej vlastnosti sa časom menia, čo má vplyv na dobrú kondíciu celého chladiaceho systému, a teda aj motora. Pri starších typoch motorov by ste výmenu mali vykonávať každé dva roky, pri novších je tolerancia 3 až 5 rokov. Nemusíte jazdiť do servisu, s trochou trpezlivosti to zvládnete aj sami. Ako to urobiť?

Predtým, ako začnete s vypúšťaním, overte si v špecifikáciách vozidla, koľko chladiacej kvapaliny máte doliať, a pripravte si nádobu, do ktorej kvapalina vytečie. Nezabudnite, že motor musí byť studený

  • Odskrutkujte hadicu zo spodnej časti nádobky a nechajte kvapalinu vytiecť.
  • Uvoľnite vypúšťací ventil (skrutku) na bloku motora a počkajte, kým kvapalina vytečie. Niektoré vozidlá majú dva ventily.
  • Môžete vyčistiť nádržku a skrutky. Potom ich naskrutkujte späť a nezabudnite ani na hadicu.
  • Dolejte zmes do nádobky v požadovanom pomere a množstve.

Prečítajte si tiež: Ktorými zlozvykmi si možno nevedomky ničíte auto? >>


V niektorých automobiloch je po výmene kvapaliny potrebné odvzdušniť chladiaci systém. Netrúfate si na to? Obráťte sa na náš bratislavský autoservis a my sa o všetko postaráme.

 

Objednať sa do autoservisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru