Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Motorky s automatickou prevodovkou – aké sú a koho oslovia?

Mnohí ohŕňajú nos nad motocyklami s automatickou prevodovkou a nevedia si predstaviť jazdu bez preraďovania rýchlostí. Vďaka vývoju technológií sa však systémy automatického radenia stále častejšie objavujú na silných a elektronikou nabitých mašinách. Dávno už nie sú iba výsadou mestských skútrov alebo maxiskútrov, naopak, majú osloviť tých, ktorí si chcú užiť divokú jazdu na silnom stroji bez rozmýšľania, aký kvalt zaradiť. Poďme sa zamerať na to, na akom princípe fungujú automaty a na akých motorkách na ne narazíte.

Jazdec s motorkou v noci

Stále častejšie sa na trhu objavujú aj silné motorky s automatickou prevodovkou. Pri jazde na nich sa nemusíte sústreďovať na zmenu rýchlosti.

Variátory neboli len výsadou skútrov, ako je to dnes

Automatický prevod na jednostopových vozidlách je v súčasnej dobe neodmysliteľne spojený so skútrami vybavenými variátorom. Ide o systém prepojený so sústavou remenice spojky cez remeň, ktorý zaisťuje automatickú a plynulú zmenu prevodov. Možno vás prekvapí, že mechanizmus podobný dnešným variátorom sa začal využívať na klasických motocykloch už pred viac ako sto rokmi.

Motorky so systémom na zmenu prevodov ponúkli ešte pred prvou svetovou vojnou britské firmy Rudge-Whitworth a Zenith, ktoré predstavili dvojdielnu remenicu. Priemer remeňa sa menil otáčaním kľuky, ktorá umožňovala pohyb dvoch dielov remenice. Aj keď nebola zmena prevodov automatická, podobnosť s dnešnými variátormi je nápadná. Pretože neskoršie sa namiesto remeňov začali na motorkách využívať reťaze (na silných mašinách by musel byť remeň veľmi široký), na variátory na klasických motocykloch sa v podstate zanevrelo.

Technický problém sa vyriešil nástupom poloautomatov

Automatické radenie pri prenose hnacej sily od motora ku kolesu pomocou reťaze je technicky náročnejšie než v prípade prenosu pomocou remeňa. Výrobcovia motocyklov pristúpili k tomu po svojom a v priebehu rokov predstavovali modely motoriek s poloautomatickou prevodovkou. Z mašín uvedených na trh v novom tisícročí stojí za zmienku cestná motorka Yamaha FJR 1300AS vybavená poloautomatom YCC-S. Rýchlosti sa menili pomocou tlačidla umiestneného na ľavej rukoväti, prípadne riadiacou páčkou pri ľavej stúpačke.

Majitelia tejto Yamahy si pochvaľovali, že sa môžu plynule zastavovať a rozbiehať aj bez použitia spojky, napriek tomu však museli rýchlosť manuálne meniť. Poloautomatický systém YCC-S mal aj svoje muchy, napríklad nebolo možné podradiť na príliš vysoké alebo naopak nízke otáčky. Zmena rýchlosti totiž prebiehala elektronicky bez priamej mechanickej väzby na prevodovku, ktorá chýbala aj pri nožnom radení.

Technológiu dvojspojkovej prevodovky predstavila Honda

Víziu silného motocykla vybaveného plne automatickou prevodovkou premenila na skutočnosť Honda, ktorá pred niekoľkými rokmi predstavila novú technológiu dvojspojkovej prevodovky (DCT – Dual Clutch Transmission). Dvojica elektronicky ovládaných spojok umožňuje plynulú jazdu bez toho, aby ste sa museli starať o páčku spojky alebo riadiacu páku či tlačidlá. Stačí len pridať plyn a vyraziť. Samozrejme, že môžete automat vypnúť a radiť manuálne, ale bez použitia spojky. Systém automatickej prevodovky nájdete napríklad na strojoch Honda VFR1200X, Africa Twin, NM4, NC750X, Integra alebo CTX700.

Koho motorky s automatom oslovia?

Výrobcovia motocyklov s automatickou prevodovkou cielia na tých, ktorí si chcú užiť slobodnú jazdu na silnom stroji, ale z nejakého dôvodu ich od toho odrádza práve časté preraďovanie rýchlostí. Pri jazde na motorke s automatom sa nemusíte sústreďovať na zmenu rýchlosti, čím získate väčší priestor na to, aby ste sa kochali pohľadom na okolitú krajinu alebo komunikovali so spolujazdcom. Otočenie plynom prinesie okamžité zrýchlenie s pocitom sebadôvery a bezchybnej jazdy.

Počkajme si, s akými technológiami automatov prídu ďalší výrobcovia. Možno sa dočkáme doby, keď riadiace páčky alebo nožné radenie nenájdeme na žiadnom jednostopovom stroji a budeme sa preháňať len na moderných elektromotorkách. Jedno je však isté – zatiaľ čo sa motorky v budúcnosti možno obídu bez manuálneho radenia, kvalitné pneumatiky budú vždy potrebné.

Či už korzujete po cestách s manuálom, poloautomatom alebo s automatom, nepodceňujte výber kvalitných motocyklových pneumatík, ktoré vás podržia v každej situácii. Nezávislé testy pneumatík vám uľahčia ich výber.

 

Vyberte si kvalitné motocyklové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Duncan Adler, Unsplash

 

 

Nahoru