Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Nové značenie pneumatík

Od 1.novembra 2012 nadobúda platnosť nová legislatíva Európskej únie, ktorá prikazuje všetkým výrobcom pneumatík dodržiavať štandardizované označovanie pomocou štítkov s jasnými informáciami o vlastnostiach danej pneumatiky. Tieto informácie dopĺňajú novo tri súčasné, dôležité údaje. Tieto doplňujúce informácie zahŕňajú výsledok danej pneumatiky v troch testoch, z ktorých vzídu nové kľúčové parametre. Tými sú: valivý odpor, priľnavosť a hlučnosť. Toto nariadenie platí pre všetky pneumatiky. Platí to tiež zároveň bez ohľadu na to, pre aký typ vozidla sú určené, či na osobné vozidlá, alebo nákladné.

Arthur de Bok, prezident Goodyear Dunlop, o novej legislatíve vyhlásil toto: “Nové značenie pneumatík podľa nariadenia Európskej únie zmení spôsob predaja i nákupu pneumatík. Upozorní na významnú úlohu pneumatík z hľadiska bezpečnosti na cestách a na výhody prvotriednych vlastností, ktoré produkty prémiových značiek poskytujú. Prémioví výrobcovia pneumatík budú so svojimi veľmi kvalitnými výrobkami ťažiť z nového značenia pneumatík, ktoré so sebou prinášajú objektívne a porovnateľné informácie o vlastnostiach jednotlivých pneumatík.”

Nové značenie pneumatík

Ohodnocovanie každého typu pneumatiky musí prebiehať osobitne, dokonca aj každý rozmer, a to podľa jasne stanovených pravidel a pod prísnym dozorom. Príkladom pre ostatných výrobcov pneumatík môže byť aj Goodyear Dunlop, ktorý nič neponechal na náhode a vyhradil na zbieranie dát a testovanie cez 270 testovacích jazdcov, technikov a inžinierov, ktorí zbierajú dáta a informácie o cca 10 000 typoch a rozmeroch pneumatík pre všetky typy vozidiel tak, aby spĺňali novo schválený predpis Európskej únie. Jean-Pierre Jeusette, generálny riaditeľ Goodyear Innovation centra v Luxembursku dodáva: “Pre popredného výrobcu pneumatík, ako je spoločnosť Goodyear Dunlop, ktorá za rok 2010 predala vyše 70 miliónov pneumatík naprieč Európou, Stredným Východom a Afrikou, to znamená, ohodnotiť podľa predpísaných kritérií tisíce rôznych druhov a rozmerov pneumatík a milióny ich fyzicky označiť zodpovedajúcim štítkom. Na prvý pohľad jednoduchá vec v podobe pridanie malé nálepky s hodnotením na pneumatiku má následne obrovský vplyv na výrobné a logistické postupy. Sme pevne presvedčení, že všetky požadované postupy budú zavedené včas pred uvedením nového značenia na trh. Veríme, že európske značenie pneumatík prinesie výhody pre všetkých spotrebiteľov, teda pre správcov vozových parkov a pre bežných kupujúcich, a nasmeruje ich k bezpečnejším a úspornejším pneumatikám, čo môže mať pozitívny vplyv na celé Európske spoločenstvo a ich občanov. “

Táto legislatíva bola schválená predovšetkým z dôvodu väčšej informovanosti zákazníkov. Zákazníci by totiž mali byť oboznámení so všetkými výhodami, ale aj s negatívami daných pneumatík, ako sú například: hlučnosť, záber, priľnavosť. Tieto informácie potom musí byť vyznačené na štítkoch všetkých pneumatík.

Valivý odpor a s tým súvisiaca spotreba paliva

Tento údaj znázorňuje úsporu paliva as tým spojenú dôležitú hodnotu emisií CO2 a samozrejme celkové náklady na používanie vozidla. Každá kategória znázorňuje zvýšenie alebo zníženie spotreby vozidla s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km o konkrétnych 0,10-0,15 l/100 km.

Priľnavosť na mokrom povrchu

Priľnavosť na mokrom povrchu je vôbec najdôležitejším údajom s ohľadom k bezpečnosti a ovládateľnosti. S priľnavosťou priamo súvisí tiež brzdná dráha na akomkoľvek povrchu, vrátane mokrého. Tento údaj možno vyjadriť v metroch brzdnej dráhy, kde vytvára rozdiely, v rádu jedna až dve dĺžky vozidla (3-6 m) pri brzdení z rýchlosti 80 km / h. Rozdiel medzi kategóriami A a F je 18 m!

Hlučnosť pneumatiky

Tento údaj je skôr pre pohodlnosť a komfortnosť jazdy než pre bezpečnosť a úspornosť. Vyjadruje totiž vonkajšiu hlučnosť pneumatiky za jazdy. Jednoducho, čím je viac čiernych pásikov, tým je daná pneumatika hlučnejší. Všetky údaje na EÚ štítkoch budú prísne kontrolované, teda je ich korektnosť zaručená. Tieto údaje boli pridané preto, aby zákazník získal čo najviac dostupných a dôležitých informácií, z ktorých potom môže vyhodnocovať vloženú investíciu. Sami potom rozhodnete, koľko ste ochotní priplatiť za väčšiu bezpečnosť.

Nahoru