Potrebujete poradiť?
Telefón +421 02 6820 6080

Pneumatiky nájdete aj tam, kde by ste ich vôbec nečakali

Vynález pneumatiky bol naozaj prevratný. A predbehol svoju dobu. Už v roku 1845 prišiel s týmto objavom Robert William Thomson, ale pretože v tej dobe sa nemali pneumatiky na čo obúvať, na vynález sa postupne zabudlo. Až o 43 rokov neskôr, teda v roku 1888, získal na vzduchom plnenú pneumatiku patent veterinár John Boyd Dunlop, ktorý s pomocou gumovej záhradnej hadice nafúkanej vzduchom uľahčil svojmu synovi jazdu na trojkolke.

Dunlop síce so spoločníkom rozbehol výrobu, pomerne skoro však podnikanie s pneumatikami ukončil. Neskôr dokonca o svoj patent prišiel, pretože sa objavila informácia o Thomsonovom prvenstve. Jeho meno ale stále nesie jeden z najvýznamnejších svetových výrobcov pneumatík.

Nahor ku hviezdam

Dnes sa s týmto vynálezom stretávame prakticky denne. Na pneumatiky alebo ich časti ale môžeme naraziť aj na miestach, kde by sme to naozaj nečakali. Okrem obligátnych áut, autobusov a bicyklov tak nájdeme pneumatiky napríklad aj na električkách. Také jazdia napríklad v talianskej Padove či v Benátkach alebo vo francúzskom meste Caen.

Ďalším odvetvím, ktoré by sa bez pneumatík neobišlo, je letectvo a kozmonautika. Pre tieto účely sa vyrába špeciálne veľmi odolné obutie, ktoré musí vydržať obrovské zaťaženie a rozdiely teplôt a musí byť oveľa odolnejšie proti poškodeniu ako bežné pneumatiky pre osobné vozidlá.

Na povrchu Mesiaca zanechali stopy pneumatiky sovietskeho lunochodu či oceľovo-titánové kolesá amerického roveru z misií Apollo. Pre ďalšie lunárne špeciály vyvinul Goodyear špeciálne pneumatiky z pružín. Aj keď materiál použitý na ich výrobu sa od konvenčných pneumatík odlišuje, princíp ostáva stále rovnaký.

Lunární rover ve vesmírném centru v Houstonu

Pneumatiky zanechali stopu aj na Mesiaci, aj keď to neboli tie obvyklé, gumené.

Od tesnení až po detské ihriská

Keď pneumatiky doslúžia pôvodnému účelu, smerujú na recykláciu. Z gumenej drviny zbavenej zvyškov výstuže sa vyrábajú napríklad rôzne tesnenia, koberčeky do áut alebo protihlukové steny. V poľnohospodárstve sa drvina používa ako inertný mulčovací materiál. Na použité pneumatiky môžeme dokonca natrafiť aj na detských ihriskách vo forme gumových bezpečnostných rohoží. Stále častejšie sa s fragmentmi pneumatík budeme stretávať aj priamo na cestách, pretože sa gumová drvina pridáva do betónu či asfaltu.

Vzniká tak gumoasfalt, ktorý je oproti bežnému asfaltu odolnejší proti výtlkom a prevádzka na ňom je oveľa tichšia vďaka jeho schopnosti pohlcovať zvuk. Zmes asfaltu a gumovej zmesi tiež zamedzuje vytváraniu koľají vo vozovke, odoláva zmenám teplôt, znižuje riziko šmyku a skracuje brzdnú dráhu vozidiel.

Ako vidno, pneumatiky v súčasnosti zohrávajú v našich životoch významnú úlohu. Ich objav nám uľahčil nielen presuny z miesta na miesto, ale vďaka vedcom sa podarilo nájsť pre ne využitie aj po ukončení ich životného cyklu.

 

Zdroj foto: Flickr.com

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nahoru