Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Pneumatiky sa pečú pri teplote 150 °C. Recept je ale tajomstvom šéfkuchára

Výroba pneumatík je náročný automatizovaný proces, ktorému predchádza dlhý vývoj a testovanie zmesí. Požadované vlastnosti pneumatík závisia od mnohých faktorov, jedným z hlavných kritérií sú klimatické podmienky cieľovej krajiny, pre ktorú sú nové pneumatiky určené. Každý výrobca si pozorne stráži tajomstvo receptúry, základné výrobné procesy sú si však v mnohom podobné.

Výroba pneumatik

Základné suroviny a postup pri výrobe pneumatík sú vždy rovnaké, presnú receptúru si však jednotliví výrobcovia pozorne strážia.

Pneumatika a jej konštrukcia

Pneumatika sa skladá z vystuženého rebra, ktoré chráni stred pneumatiky, vrstiev pevnej tkaniny, ktoré tvoria kostru, pätiek z oceľových laniek a oceľových pásov po obvode, ktorých funkciou je zvýšenie pevnosti a odolnosti. Súčasťou pneumatiky je ďalej rameno spojujúce behúň (povrch pneumatiky, ktorý je v kontakte s vozovkou) s bočnicou – silnou gumovou vrstvou. Úlohou lamiel a drážok je odvádzať vodu, blato a v prípade snehu a ľadu sa starať o priľnavosť pneumatiky k povrchu.

Z čoho sa vyrábajú pneumatiky?

Ako už bolo uvedené, žiadny výrobca neprezradí presné zloženie a pomer zložiek, ktoré jeho pneumatiky obsahujú. Základom je ale vždy prírodný kaučuk, syntetická guma, plnidlá, látky na spevnenie a vytvrdenie. Pre lepšiu pružnosť pneumatík sa ako zmäkčovadlo používa olej. Zloženie je odlišné aj v prípade letných, zimných alebo celoročných pneumatík. Na každý druh sú kladené iné nároky, každý musí spĺňať prísne požiadavky na bezpečnosť za rôznych podmienok.

Výroba pneumatík je zložitý proces

Pneumatiky obsahujú desiatky tajných prísad, ktoré sa miesia vo veľkých nádobách pri optimálnej teplote, až vznikne čierna zmes, ktorá sa po vychladnutí reže na pásy tvoriace základ pneumatiky. Tie sa potom na špeciálnom stroji kombinujú s ďalšími prvkami, ako sú oceľové pásy, behúň, pätky, tkanina a ďalšie komponenty podľa typu pneumatiky.

Vzniknutý polotovar už má tvar budúcej pneumatiky a ďalej sa vo vulkanizačnom lise vytvrdí, zahrieva a stláča do konečného tvaru. Presná teplota a tlak vo vulkanizačnom lise je zase výrobným tajomstvom, orientačná teplota je však približne 150 °C. V tejto fáze vzniká tiež vzorka pomocou profilového vzoru a na bočnici sa razí všetko označenie pneumatiky.

Prísna kontrola kvality pneumatiky

Práca nekončí vychladnutím hotového výrobku. Každá pneumatika totiž musí prejsť prísnou kontrolou kvality na špecializovaných prístrojoch, ktoré odhalia aj tú najmenšiu nedokonalosť.

Keď už viete, aký náročný je proces výroby, prečítajte si tiež, ako sa správne starať o pneumatiky, aby vám čo najdlhšie vydržali. Vždy však platí, že pneumatiky majú zásadný vplyv na kvalitu jazdy a dĺžku brzdnej dráhy, preto odporúčame vyberať si kvalitné pneumatiky preverených značiek.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nahoru