Spojka v aute je kľúčovou súčasťou pohonného systému vozidla, ktorá zabezpečuje plynulý prenos sily medzi motorom a prevodovkou. Hoci sa často považuje za samozrejmosť, jej funkcia, správne používanie a údržba sú dôležité pre dlhú životnosť vozidla. V tomto článku sa bližšie pozrieme na to, čo je spojka, ako funguje, s akými problémami sa môžete stretnúť a ako ich riešiť.
Spojku je potrebné vymeniť, ak je spojkový kotúč (lamela) opotrebovaný alebo inak vážne poškodený.
Spojka je mechanické zariadenie, ktoré umožňuje dočasné prerušenie prenosu výkonu medzi motorom a prevodovkou. Vďaka tomu môžete plynulo meniť prevodové stupne alebo zastaviť vozidlo bez toho, aby zhasol motor. Spojka je súčasťou manuálu aj automatu s tým rozdielom, že automatické prevodovky nemajú spojkový pedál a prevodové stupne sa radia automaticky. Pre zjednodušenie vám tu opíšeme predovšetkým tradičnú spojku manuálnej prevodovky.
Spojka sa skladá z týchto hlavných častí:
Pri zošliapnutí spojkového pedála sa spojkový kotúč oddelí od zotrvačníka, čo preruší prenos výkonu z motora na kolesá. Tým sa získa priestor na zaradenie iného rýchlostného stupňa alebo zastavenie vozidla. Pri uvoľnení pedála sa spojkový kotúč/lamela opäť pritlačí na zotrvačník, čím sa obnoví prenos výkonu.
Existuje niekoľko typických príznakov, ktoré vám pomôžu identifikovať problémy so spojkou:
Ak spozorujete niektorý z týchto príznakov, je vhodné čo najskôr navštíviť servis. Ignorovanie problému môže spôsobiť ďalšie poškodenie, napríklad prevodovky.
Na semaforoch nestojte na spojkovom pedáli, ale vždy zaraďte neutrál. V opačnom prípade sa vaša spojka rýchlejšie opotrebuje.
Životnosť spojky sa zvyčajne pohybuje medzi 100 000 a 200 000 km, ale závisí od štýlu jazdy, typu vozidla a kvality komponentov. Existuje veľa zlozvykov, ktorými si ničíte auto. Napríklad agresívny štýl jazdy „brzda-spojka-plyn“ výrazne urýchli opotrebovanie spojky. Tu je niekoľko tipov, ako šetriť vašu spojku.
Spojku je potrebné vymeniť, ak je spojkový kotúč opotrebovaný alebo inak vážne poškodený. Typickým signálom je preklzávanie alebo zápach spáleniny.
Cena zahŕňa nielen samotnú spojkovú súpravu (lamelu, prítlačný tanier a ložisko), ale aj prácu mechanika, ktorá je časovo náročná. Ak napriek tomu spozorujete akýkoľvek problém, čo najskôr vyhľadajte profesionálny autoservis – ide predsa o vašu bezpečnosť.
Keď už hovoríme o vašej bezpečnosti, skontrolujte aj dezén na vašich pneumatikách. Nie je už hĺbka dezénu za zenitom? Ak áno, neriskujte nehodu ani pokutu a vyberte si nové pneumatiky v našom e-shope. Nájdete tu všetky typy pneumatík od osvedčených výrobcov.
Zdroj fotografií: Depositphotos