Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Spojka v aute: ako funguje a ako rozpoznať jej poruchu?

Spojka v aute je kľúčovou súčasťou pohonného systému vozidla, ktorá zabezpečuje plynulý prenos sily medzi motorom a prevodovkou. Hoci sa často považuje za samozrejmosť, jej funkcia, správne používanie a údržba sú dôležité pre dlhú životnosť vozidla. V tomto článku sa bližšie pozrieme na to, čo je spojka, ako funguje, s akými problémami sa môžete stretnúť a ako ich riešiť.

Mechanik opravuje spojku v aute

Spojku je potrebné vymeniť, ak je spojkový kotúč (lamela) opotrebovaný alebo inak vážne poškodený.

Spojka v aute: čo to je a ako sa o ňu správne starať

Spojka je mechanické zariadenie, ktoré umožňuje dočasné prerušenie prenosu výkonu medzi motorom a prevodovkou. Vďaka tomu môžete plynulo meniť prevodové stupne alebo zastaviť vozidlo bez toho, aby zhasol motor. Spojka je súčasťou manuálu aj automatu s tým rozdielom, že automatické prevodovky nemajú spojkový pedál a prevodové stupne sa radia automaticky. Pre zjednodušenie vám tu opíšeme predovšetkým tradičnú spojku manuálnej prevodovky.

Spojka sa skladá z týchto hlavných častí:  

    • spojkový pedál – ovládací prvok, ktorým vodič vozidla s manuálnou prevodovkou aktivuje spojku,
    • spojkový kotúč (spojková lamela) – hlavný komponent, ktorý prenáša výkon (nachádza sa medzi zotrvačníkom motora a vstupným hriadeľom prevodovky),
    • prítlačný tanier – zabezpečuje, aby bola spojková lamela pritlačená k zotrvačníku motora,
    • zotrvačník – pevný disk spojený s motorom, 
    • vypínacie ložisko – umožňuje oddelenie lamely od zotrvačníka.  

Pri zošliapnutí spojkového pedála sa spojkový kotúč oddelí od zotrvačníka, čo preruší prenos výkonu z motora na kolesá. Tým sa získa priestor na zaradenie iného rýchlostného stupňa alebo zastavenie vozidla. Pri uvoľnení pedála sa spojkový kotúč/lamela opäť pritlačí na zotrvačník, čím sa obnoví prenos výkonu.


Prečítajte si tiež: Ako sa naučiť jazdiť s automatom >>


Ako sa prejavuje porucha spojky

Existuje niekoľko typických príznakov, ktoré vám pomôžu identifikovať problémy so spojkou:  

  • Preklzávanie spojky: Keď spojka preklzáva, nedokáže preniesť výkon z motora na kolesá. Zvyčajne je to spôsobené opotrebovaným spojkovým kotúčom (lamelou) alebo mastnotou na jej povrchu.  
  • Tuhý spojkový pedál: Tento problém môže signalizovať poškodenie vypínacieho mechanizmu.  
  • Vibrácie pri rozjazde: Je to často spôsobené nerovnosťou na povrchu lamely alebo prítlačného taniera.  
  • Zápach spáleniny: Môže to znamenať nadmerné trenie, zvyčajne spôsobené nesprávnym používaním spojky. 
  • Hluk: Neobvyklé zvuky pri zošliapnutí spojky môžu signalizovať problém s ložiskom.  

Ak spozorujete niektorý z týchto príznakov, je vhodné čo najskôr navštíviť servis. Ignorovanie problému môže spôsobiť ďalšie poškodenie, napríklad prevodovky.


Prečítajte si tiež: 10 najčastejších prešľapov slovenských vodičov za volantom >>


Noha na pedáli spojky v aute

Na semaforoch nestojte na spojkovom pedáli, ale vždy zaraďte neutrál. V opačnom prípade sa vaša spojka rýchlejšie opotrebuje.

Ako správne používať spojku a vyhnúť sa problémom

Životnosť spojky sa zvyčajne pohybuje medzi 100 000 a 200 000 km, ale závisí od štýlu jazdy, typu vozidla a kvality komponentov. Existuje veľa zlozvykov, ktorými si ničíte auto. Napríklad agresívny štýl jazdy „brzda-spojka-plyn“ výrazne urýchli opotrebovanie spojky. Tu je niekoľko tipov, ako šetriť vašu spojku. 

  1. Nenechávajte nohu na pedáli: Pri zastavení na semaforoch vždy zaraďte neutrál. Neustále zaťažovanie spojky spôsobuje jej zbytočné opotrebovanie.
  2. Plynulý rozjazd: Nerozbiehajte sa s príliš vysokými otáčkami.
  3. Nepoužívajte spojku ako brzdu: Pri státí v kopci používajte ručnú brzdu, nie „preklzávanie“ spojky (zaradenie jednotky, keď je spojka v zábere).  
  4. Presné radenie: Nepreraďujte bez úplného zošliapnutia spojky, aby ste predišli poškodeniu kotúča alebo prevodovky.

Kedy je potrebné vymeniť spojku a koľko to stojí

Spojku je potrebné vymeniť, ak je spojkový kotúč opotrebovaný alebo inak vážne poškodený. Typickým signálom je preklzávanie alebo zápach spáleniny

Cena výmeny spojky

  • Pri bežných automobiloch sa náklady zvyčajne pohybujú od 300 do 1200 € vrátane práce a materiálu.
  • V prípade drahších vozidiel alebo športových automobilov môžu náklady presiahnuť aj 2000 €

Cena zahŕňa nielen samotnú spojkovú súpravu (lamelu, prítlačný tanier a ložisko), ale aj prácu mechanika, ktorá je časovo náročná. Ak napriek tomu spozorujete akýkoľvek problém, čo najskôr vyhľadajte profesionálny autoservis – ide predsa o vašu bezpečnosť.

Keď už hovoríme o vašej bezpečnosti, skontrolujte aj dezén na vašich pneumatikách. Nie je už hĺbka dezénu za zenitom? Ak áno, neriskujte nehodu ani pokutu a vyberte si nové pneumatiky v našom e-shope. Nájdete tu všetky typy pneumatík od osvedčených výrobcov.

 

Vybrať si nové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru