Vážení zákazníci. Z kapacitných dôvodov nie sme schopní vybavovať všetky telefonáty. Prosíme o trpezlivosť.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Z čoho sa skladajú pneumatiky?

Už od prvého vozidla vyrobeného v roku 1896 legendárnym Henry Fordom patria pneumatiky k nenahraditeľnej súčasti každého vozidla. Od tejto doby si prešli rapídnym vývojom, čo sa prejavilo v ich zložení aj vo výrobnej technológii. Z čoho sa skladajú dnes?

Z čoho Sa Skladajú Pneumatiky

 

 

Medzi hlavné suroviny, z ktorých sa pneumatiky vyrábajú, patrí napríklad prírodná a syntetická guma. kyselina kremičitá, oleje či sadze. 

Tajomstvo zloženia pneumatík

Výroba pneumatík je zložitý proces, ktorého presný postup a zloženie je obchodným tajomstvom. Pneumatiky sú konštruované z najrôznejších druhov materiálov prevažne gumových zmesí, ktoré majú výkonnostné vlastnosti dôležité pre správnu funkciu. K hlavným surovinám, z ktorých sa pneumatiky vyrábajú, patrí až 30 typov prírodných a syntetických gúm, kyselina kremičitá, sadze, oleje a ďalšie tajné prísady, ktoré si každý výrobca dopĺňa podľa svojho receptu. Výsledkom je čierna pružná hmota. ktorá sa následne rozdrobuje. 

Ako sa vyrábajú pneumatiky

Vzniknutá hmota sa po vychladnutí nareže na pásy, z ktorých vznikne základná konštrukcia pneumatiky. Do špeciálneho konfekčného stroja na výrobu surovej pneumatiky sa vkladajú textilné prvky, oceľové kordy, pätky, kordová tkanina, behúň a ďalšie komponenty. Výsledkom je tzv. surová pneumatika, ktorá už pripomína bežnú pneumatiku. Surová pneumatika je následne spracovaná vo vulkanizačnom lise, kde získava svoj konečný tvar, vrátane vzorky a označenia výrobcu na bočnici. Na záver sa každá pneumatika dôsledne kontroluje, aby sa na trh dostali naozaj bezchybné pneumatiky. 

Štruktúra pneumatiky

Behúň a dezén

Behúň je tá časť pneumatiky, ktorá je ako jediná v kontakte s vozovkou. Akonáhle sa vytvorí široká vrstva gumy, chráni vnútornú kostru pred nárazmi a vonkajším poškodením a tiež pred predčasným odieraním. 

Bočnica je mimoriadne silná časť pneumatiky, ktorá zaisťuje ochranu kostry pred vonkajšími vplyvmi a mechanickým poškodením. Vyrába sa z prírodného kaučuku, vďaka ktorému vydrží aj mnohonásobný ohyb. Na bočnici nájdete všetky údaje o pneumatike. 

Kostrou sa nazýva rám pneumatiky, ktorý sa skladá zo spletených kordových vlákien obalených gumou. Pretože podopiera veľký tlak vzduchu, musí byť kostra dostatočne odolná a zároveň pružná, aby pohltila zmeny zaťaženia a vonkajšie nárazy. 

Rameno pneumatiky je malý skosený kraj spájajúci behúň s bočnicou. Navrhnutý bol tak, že ovplyvňuje schopnosť zatáčať a pomáha držať stabilitu vozidla. 

Pätka pneumatiky je tvorená z pevnostných oceľových laniek potiahnutých gumou. Vďaka pätkám a treniu drží pneumatika na ráfiku. Pätky v podstate tvoria vzduchotesnú izoláciu medzi ráfikom kolesa a pneumatikou a zabezpečujú prenos všetkých síl medzi pneumatikou a ráfikom. 

Prečo sú pneumatiky čierne?

Zaujímavosťou je, že pneumatiky sú vyrobené predovšetkým z materiálov, ktorých prirodzená farba je biela. Presne také boli aj prvé pneumatiky, dnes sú ale obvykle čierne. Prečo to tak je? Zlom nastal v roku 1917, kedy boli do kaučukovej zmesi prvýkrát pridané sadze. Práve tie spôsobili desaťnásobné zvýšenie odolnosti voči opotrebeniu, a tak dnes sadze predstavujú zhruba 25-30 % materiálu používaného pri výrobe súčasných pneumatík.

Základom bezpečnej jazdy je výber kvalitných pneumatík, ktoré sú vyvinuté v súlade s najmodernejšími technologickými postupmi. Neváhajte a pozrite si našu ponuku letných pneumatík od preverených výrobcov. 

 

Vybrať kvalitné pneumatiky

 

Zdroj fotografií: AZ pneu

Pri poskytovaní služieb nám pomáhajú súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.

Nahoru