Silika je špeciálne upravený kysličník kremičitý, ktorý sa pridáva do behúňových zmesí pre výrobu pneumatík. Pneumatiky, pre ktorých výrobu bola použitá silika, vynikajú lepšou priľnavosťou najmä na mokrom povrchu.
Výhodou siliky je jej nižšia merná hmotnosť, ktorá redukuje moment zotrvačnosti pneumatiky, takže motor vozidla vynakladá menší výkon na roztočenie kolies. Znížená hmotnosť pneumatiky sa prejaví nižšou spotrebou paliva a lepší akceleráciou.
Farba pneumatík je skôr tmavo šedá, zatiaľ čo predtým bola uhľovočierna.
Behúň zimnej pneumatiky sa skladá z jednotlivých dezénových blokov, ktoré sú bohato pretkané lamelami. Pri odvaľovaní sa lamely pohybujú
a vytláčajú sneh alebo snehovú brečku z drážok medzi dezénovými blokmi.
Striedanie zimných a letných pneumatík začína byť samozrejmosťou aj pre českých motoristov. Zimnými pneumatikami bola v minulom roku vybavená cca 1/3 slovenských automobilov, zatiaľ čo v Európe na zimných pneumatikách jazdí takmer každé druhé auto.
Celoročná prevádzka na letných alebo na tzv. Univerzálnych pneumatikách veľkú finančnú úsporu neprinesie, pretože počas používania zimných pneumatík sú letné plášte uskladnené a nenajíždějí žiadne kilometre – teda logicky vydrží dlhšie, než keby boli používané a ničené v nevhodnom zimnom klímy. Nehľadiac na 6x vyššie riziko vzniku nehôd v zime, pri ktorých ide o bezpečnosť a majetok nielen vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Veľa vodičov preferuje nielen dvojaké pneumatiky (letné a zimné, ale aj dvojaké disky. Tým šetrí nielen disky a pneumatiky, ktoré sa častým prezúváním pneumatík môžu poškodiť, ale v neposlednom rade aj svoju peňaženku, pretože montáž diskov s obutými pneumatikami zvládne každý priemerne zdatný vodič .
Jeden z motoristických mýtov hovorí, že v zime stačia pre bezpečnú jazdu 2 zimné pneumatiky namontované na hnacej náprave. V tomto prípade je síce zaistený dobrý záber hnacej nápravy, avšak ovládateľnosť nápravy hnanej je ponechaná náhode.
Auto s predným náhonom + zimné pneumatiky na prednej náprave zabezpečený rozjazd automobila |
Auto so žiadnym náhonom + zimné pneumatiky na zadnej náprave vyšší výkon pri rozjazde |
Pre maximálnu bezpečnosť v zimnom období je dôležité vybaviť
automobil 4 zimnými pneumatikami
Mnoho vodičov má zažitú informáciu, že zimné pneumatiky by mali byť pokiaľ možno čo najužšia, pretože tlak pôsobiaci na užšiu pneumatiku je väčší a kvalitná vzorka tým pádom dosahuje vyššieho záberu. Čo by po fyzikálnej stránke síce mohlo byť pravdivé, však v oblasti pneumatík to tak doslovne neplatí. Kúpiť užšie zimné pneumatiky sa vyplatí iba vodiči, ktorý jazdí v permanentne zasnežených oblastiach.
V našich podmienkach sú však cesty pokryté snehom a ľadom len cca 15% zimného obdobia a zvyšok času sú mokré alebo suché.
Vznikajú nové rýchlostné komunikácie a cesty diaľničného typu, čo vedie k neustálemu zrýchľovaniu prevádzky. Pre bežného vodiča je celkom iste rozumnejšie použitie širších pneumatík, ktoré majú väčšiu styčnú plochu s vozovkou a tým dosahujú vyššiu smerovej stability pri jazde v priamom smere aj pri zatáčaní.
Životnosť pneumatiky je možné predĺžiť aj správnym skladovaním mimo sezónu. Pred demontážou pneumatík označte na každej pneumatike smer jej otáčania a umiestnenie na vozidle. Následne by mali byť pneumatiky starostlivo očistené a uložené v suchej a tmavej miestnosti. Pneumatiky s ráfikmi možno bud ‘zavesiť alebo skladovať horizontálne (tzv. Stohovať na seba), ale nikdy sa neodporúča ich nechávať stáť vo vertikálnej polohe. U plášťov bez ráfikov je to presne naopak – ideálnou polohou je skladovanie vo vertikálnej polohe a ich pootáčanie každý mesiac, zavesenie alebo stohovanie by plášte mohlo nenávratne poškodiť.
Bez prachu a suché mimosezónne uskladnenie pre Vaše letné pneumatiky
Ak prezúvate v pneuservise, máte po probléme. Pneuservis Vám je za mierny poplatok odborne uskladní až do jari, v prípade starých, ojazdených plášťov zaistí ich likvidáciu. Ak dávate pred službami pneuservisov prednosť vlastnej práci, naše rady sú určené práve Vám.
Takmer každé druhé európske auto jazdí v zimnom období na zimných pneumatikách. V niektorých krajinách je používanie zimných pneumatík upravené legislatívne. A do ktorých zimných destinácií budete potrebovať zimné pneumatiky? Ak sa rozhodnete stráviť zimnú dovolenku vo Fínsku, Slovinsku, Švédsku alebo v Taliansku, budete ich určite potrebovať. Pred odchodom za zimnými radovánkami nezabudnite skontrolovať hĺbku vzorky zimných pneumatík a tlak v pneumatikách, tak aby zodpovedali legislatíve navštívenej krajiny. V krajinách, v ktorých je uzákonené používanie zimných pneumatík, je väčšinou stanovená i minimálna hĺbka jej vzorky.
Minimálna povolená hĺbka dezénu zimných pneumatík je v Českej republike rovnaká ako u letných plášťov, tj. 1,6 mm.
Spoločnosť Barum Continental odporúča používať zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu väčšou ako 4 mm. Plášt ‘s menšou hĺbkou dezénu stráca podstatnú časť svojich špecifických vlastností – záber a brzdy na snehu, a Ize ho použiť na dojazd v letnej prevádzke, avšak musíte počítať s dlhšou brzdnou dráhou pri vyšších letných teplotách.
Zimné pneumatiky predchádzajúcich generácií bývali často hlučnejšie než letné plášte, čo bolo spôsobené predovšetkým veľmi hrubým dezénom. Moderné zimné plášte koncernu Continental AG sa vďaka špeciálnym behúňovým zmesiam a optimalizovanému dezénu vyznačujú mnohokrát nižšou hladinou hluku než letné plášte.
Dobrá príprava automobilu na zimu znižuje riziko dopravných nehôd a predlžuje jeho životnosť, a preto by mala začať podstatne skôr než s príchodom prvého snehu a mrazíkov. A na čo sa pred zimou zamerať?
montáž zimných pneumatík premerania účinnosti bŕzd kontrola chladiacej sústavy doliatie nemrznúcej zmesi |
kontrola autobatérie kontrola oleja výmena starších žhaviacich sviečok u dieselových motorov kontrola funkcie všetkých svetiel a stavu náhradných žiaroviek |
V zimnej výbave automobilu by nemali chýbať snehové reťaze, škrabka na odstránenie ľadu zo skiel automobilu, rozmrazovač zámkov, nemrznúca kvapalina a metlička na odpratávanie snehu.
Ponuka na našom domácom trhu pneumatík je pestrá, k dostaniu sú nielen nové plášte renomovaných značiek, ale aj použité pneumatiky alebo protektory.
Kvalitu nových plášťov hodnotí najrôznejšie porovnávacie testy. Ich preukázateľnosť však v značnej miere závisí na kvalite a odbornosti zadávateľa alebo zhotoviteľa testu. Je dôležité porovnávať zodpovedajúce pneumatiky – tzn. pneumatiky rovnakého cenového segmentu medzi sebou. Logicky budú mať pneumatiky ekonomického segmentu trochu iné vlastnosti ako plášťa prémiového segmentu, čo dokladujú aj podstatné rozdíy v cenách.
Použité plášte, ktorých pôvod nie je nikdy zaručený, neodporúčame používať ani v letnom, ani v zimnom období.
U moderných protektorov, ktoré sa vyrábajú nanesením novej behúňovej vrstvy na starú kostru plášťa od pätky k pätke, je väčšinou dosť problematické zistiť stav a vek pôvodného plášťa, ktorý bol protektorovaný. Navyše by podľa vyhlášky mali byť na jednej náprave namontované plášťa zhodné konštrukcie, dezénu a výrobcu. V prípade použitia protektorov môžeme s istotou tvrdiť iba to, že pneumatiky majú rovnaký dezén. U konštrukcie a výrobca kostry túto istotu nemáme a nemôžeme mať, ak si nedáme protektorovať plášťa vlastné
Vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies nie sú v dnešnej dobe žiadnou výnimkou v mestách, na vidieku cestách a ani na diaľniciach. Kým v minulosti mali pneumatiky pre tieto vozidlá hrubý blokový dezén, súčasné pneumatiky potrebujú výborné vlastnosti predovšetkým na cestách, ale i v teréne. Zimná vozovka kladie na vodičov vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies veľké nároky. Jazdný priemer na cestách je stále vyšší, preto sa aj pneumatiky musia týmto podmienkam prispôsobiť.
Novinky v rade 4×4 pneumatík sú skonštruované špeciálne pre vodičov týchto módnych a populárnych automobilov.