Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Alchýmia pneumatík pre Formulu 1: V čom sa líšia od tých bežných?

Na tratiach, kde monoposty Formuly 1 krúžia rýchlosťou aj viac ako 300 km/h, panujú logicky iné podmienky ako v bežnej cestnej premávke. Pretekárske pneumatiky preto musia spĺňať patričné požiadavky. Niet divu, že sú stredobodom záujmu každého tímu. Správne pneumatiky totiž môžu skrátiť čas na kolo aj o sekundu. Čím sú také špecifické?

Pneumatiky Pirelli pre F1

Od roku 2011 je výhradným dodávateľom pneumatík pre „ef jednotku“ spoločnosť Pirelli.

V minulosti boli monoposty Formuly 1 vybavené pneumatikami Dunlop, Michelin, Goodyear alebo Bridgestone. Od roku 2011 je však výhradným dodávateľom pneumatík pre šampionát spoločnosť Pirelli

Toto „čierne zlato“ zásadným spôsobom ovplyvňuje výsledky pretekov. A to tak z hľadiska rýchlosti, ako aj tímovej stratégie. Od výberu pneumatík totiž závisí počet zastávok v boxoch, ktoré sú zároveň nevyhnutným korením každých pretekov.

Výroba je prísne strážená

Výroba pretekárskych pneumatík pre všetky tímy prebieha v Turecku v meste Izmit, asi 100 km východne od Istanbulu. Tu sa vyrábajú aj pneumatiky určené na bežnú prevádzku, výrobné linky pre pneumatiky F1 sú však oddelené a strážené tak, aby sa tam nikto nepovolaný nedostal. Do rovnakej fabriky, z ktorej sa pneumatiky vydali na svoju púť, sa použité vracajú na recykláciu. Samotný vývoj sa ale v Turecku neuskutočňuje, o ten sa starajú inžinieri v laboratóriách na severe Talianska neďaleko Milána.

Použité technológie sú špičkou vo vývoji automobilov

Pri výrobe pneumatík pre F1 sa používa viac ako stovka rôznych látok. Je to zmes nylonov, polyesterov, voskov, živíc a ďalších zložiek, ktoré zabezpečujú maximálnu kontaktnú plochu a priľnavosť. Vzhľadom na extrémnu záťaž, ktorej sú pneumatiky vystavené, musia byť náležite zabezpečené proti pretáčaniu na ráfiku. O to sa stará syntetické aramidové vlákno, podobne ako oceľový kord v konštrukcii pneumatík pre osobné automobily.

Svetoví výrobcovia pneumatík investujú nemalé čiastky do výskumu. Pirelli tiež, ale má v tomto jednu obrovskú výhodu. Vďaka účasti v pretekoch Formuly 1 môže preniesť svoje poznatky z vývoja pretekárskych pneumatík a ich testovania továrenskými tímami aj do bežnej výroby. Získava tak náskok oproti výrobcom, ktorí nemajú k dispozícii také množstvo cenných dát.

Pneumatiky pre F1 na suchú trať

Zmesi hladkých pneumatík sa v súčasnosti rozlišujú tromi farbami – červená označuje mäkkú, žltá strednú a biela tvrdú zmes.

Ako sa líšia jednotlivé zmesi pneumatík?

Spoločnosť Pirelli poskytuje tímom tri rôzne zmesi hladkých pneumatík pre suchú trať a dve so vzorkou pre mokrú. Celkovo existuje šesť hladkých zmesí P Zero, ktoré sú očíslované od nuly (najtvrdšia) po číslo päť (najmäkšia). Označujú sa C0 až C5.

  • Súčasná zmes C0 bola ešte v roku 2022 označená ako C1. Poskytuje maximálnu odolnosť voči prehrievaniu a extrémnej záťaži.
  • C1 je novinkou pre sezónu 2023. Bola navrhnutá s cieľom znížiť výkonnostné rozdiely medzi predchádzajúcou zmesou C1, a C2.
  • C2 je tretia najtvrdšia zmes vhodná na rýchle okruhy, kde panujú vysoké teploty.
  • C3 je univerzálna zmes, ktorá poskytuje rovnováhu medzi výkonom a výdržou a je vhodná pre širokú škálu podmienok.
  • C4 je vhodná na okruhy, kde je potrebné rýchle zahriatie a špičkový výkon, ideálne od začiatku pretekov.
  • C5 je najmäkšia zmes vhodná na pomalé trate, kde je potrebná maximálna priľnavosť. Väčšinou sa používa na mestských okruhoch. 

Ak prší, potom sa používajú pneumatiky radu Cinturato. Prechodné zelené pneumatiky sú určené na mokrú trať bez stojatej vody alebo na vysychajúcu trať, na modrých pneumatikách „full wet“ sa jazdí, keď prší. Vzorka má zvýšenú odolnosť proti akvaplaningu, vďaka čomu je na vode priľnavejšia.

Vyberte si prémiovú kvalitu Pirelli na zimu alebo na celý rok. >>

Zaujímavé fakty o pneumatikách pre F1

  • Do roku 2021 sa používali 13´ pneumatiky, ktoré sa lepšie vyrovnávali s nerovnosťami.
  • Od sezóny 2022 sa používajú 18´ pneumatiky s priemerom 720 mm, čo zmenilo štýl jazdy.
  • Šírka zadných pneumatík je 405 mm, predných 305 mm. Tieto rozdiely zabezpečujú dostatočnú trakciu pri zrýchľovaní, brzdení a pri zatáčaní.
  • Za studena sú tvrdé, po zahriatí mäknú. Oproti tomu pneumatiky pre bežné automobily sú relatívne mäkké a jazdou mäknú ešte viac.
  • Pri prudkom brzdení alebo zatáčaní sa zahrejú na teplotu až 110 °C, v extrémnych prípadoch aj na 150 °C.
  • Ich životnosť je len niekoľko desiatok kilometrov, zatiaľ čo pneumatiky pre osobné vozidlá vydržia aj desiatky tisíc kilometrov.
  • Cena jednej súpravy pretekárskych pneumatík je okolo 2500 Eur (čo je v porovnaní s cenou celého monopostu bagateľ).

My síce v e-shope obutie pre F1 nemáme, ale pneumatiky Pirelli, inšpirované skúsenosťami z pretekárskych okruhov a určené tým, ktorí krotia pod kapotou o niečo menej koní, vám ponúknuť môžeme.

 

Prezrieť si kompletnú ponuku Pirelli

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru