Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Auto s pohonom 4×4: naozaj sa oplatí mať „štvorkolku“?

Keď sa povie pohon všetkých štyroch kolies, možno si predstavíte džíp alebo pick-up. Automobilky tento systém zavádzajú aj do moderných vozidiel SUV a osobných áut strednej a vyššej triedy. Jazda autom s pohonom všetkých štyroch kolies má však svoje špecifiká a bez kvalitného dezénu toho s ním v zime alebo na blate veľa nedokážete. Zistite, či sa vám pohon všetkých kolies oplatí a ako vlastne funguje.

Pohon všetkých kolies 4×4

Pohon všetkých štyroch kolies oceníte, ak sa často pohybujete v horách alebo v náročnom teréne.

Historicky prvé vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies sa objavilo ešte pred rozmachom automobilového priemyslu. Vtedy si anglický konštruktér Braham Joseph Diplock v roku 1893 nechal patentovať svoj parný automobil. Skutočné prvenstvo je však pripisované holandskému modelu Spyker 60-HP z roku 1903, ktorý je prvým vozidlom s pohonom 4×4, ako ho vnímame dnes. Odvtedy ale uplynulo veľa vody a tento dômyselný systém prešiel mnohými zmenami. Od stáleho pohonu k pripojiteľnému, od mechanického ovládania k elektromechanickému. Aké sú výhody a nevýhody dnešných štvorkoliek?

Čo je pohon 4×4 a ako funguje?

Ak si plánujete zaobstarať štvorkolku, uistite sa, či má stály pohon všetkých štyroch kolies, alebo pripojiteľný. Rozdiel medzi pohonom jednej nápravy a pohonom 4×4 pocítite najmä v prípade stáleho pohonu.

Stály pohon 4×4

Tento typ pohonu je v neustálej prevádzke. Motor permanentne prenáša svoj krútiaci moment na stredový diferenciál, ktorý rozdeľuje silu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 alebo 60:40. 

Ak jedno z kolies stratí priľnavosť k vozovke, vzniká riziko. Za normálnych okolností by sa všetok krútiaci moment preniesol na toto koleso a to by sa preklzávalo. Preto existuje technológia, ktorá zabraňuje preklzávaniu a dodá každému kolesu aspoň časť sily. V parametroch auta ju nájdete ako:

  • uzávierku stredového (medzinápravového) diferenciálu
  • alebo uzávierku diferenciálu nápravy.

Pripojiteľný pohon 4×4

Pripojiteľný, prepínateľný alebo priraditeľný pohon všetkých štyroch kolies funguje len vtedy, keď mu vodič dá príkaz. V tomto systéme chýba stredový diferenciál a motor poháňa len zadnú nápravu, výnimočne prednú. Vodič potom kedykoľvek môže použiť mechanický alebo elektromechanický ovládač na zapnutie pohonu druhej nápravy. 

V porovnaní so stálym pohonom má pripojiteľný pohon nižšiu spotrebu a dlhšiu životnosť dielov, pretože je konštrukčne jednoduchší. Navyše nie je ani taký hlučný. Odporúčame vám však, aby ste ho používali iba na nespevnených cestách, inak hrozí predčasná výmena súčiastok.

Výhody vozidiel s pohonom 4×4 ocenia najmä obyvatelia horských oblastí

Vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies má oveľa lepšiu trakciu pri jazde v náročnom teréne ako vozidlo s klasickou nápravou. To znamená, že oveľa lepšie zvládne ťažko prístupné kopce, ako aj sneh alebo piesok. Ak sa teda chystáte na svoj súkromný Dakar, bez štvorkolky sa nezaobídete. 

Podobne má zmysel uvažovať o tejto možnosti vtedy, keď bývate alebo pracujete v horských oblastiach a jazda v teréne je pre vás rutina. Riziko snehových fujavíc a závejov je tu oveľa vyššie, a keď predsa len zapadnete, dostať sa z nich bude oveľa jednoduchšie. 

TIP: Pri jazde po snehu si dajte pozor na jeho množstvo a tzv. svetlú výšku vášho vozidla. Ak sa s autom položíte do snehu „na brucho“, nezachráni vás ani pohon všetkých štyroch kolies.

V bežných podmienkach je štvorkolka u nás skôr drahý špás

Záujem o štvorkolky u nás všeobecne rastie. Z ekonomického hľadiska sa však ich prevádzka už neoplatí. A to najmä pre:

  • vyššie obstarávacie náklady (pretože auto obsahuje oveľa viac dielov a súčiastok),
  • náklady na servis a opravy,
  • vysokú spotrebu pohonných hmôt, ktorá je spojená s vyššou hmotnosťou vozidla.

Pri štvorkolke počítajte aj s horšou ovládateľnosťou a dlhšou brzdnou dráhou na snehu alebo na klzkých cestách. Vďaka štvorkolke sa síce dostanete z vysokého snehu, ale pokojne sa rovnako rýchlo môžete doň dostať. Jazda v nej preto nie je bezpečnejšia a má oveľa vyššie nároky na pozornosť a schopnosti vodiča.

Ak máte radi rýchlu športovú jazdu, pravdepodobne vás štvorkolka sklame aj v tomto ohľade. Pohon štyroch kolies vám poskytne lepšiu akceleráciu, ale tým sa rozprávka o rýchlosti končí. Pri kontinuálnej jazde je rozdiel oproti klasickým vozidlám sotva badateľný a keď dôjde na brzdenie a zatáčanie, donúti vás reagovať s predstihom. Preto zvážte, či sa vám prevádzka štvorkolky oplatí, najmä ak žijete v meste alebo v nižších polohách a do naozajstného terénu vyrážate raz za uhorský rok.

Jazda neprístupným terénom

Ste vyznávačom offroadovej jazdy? Potom si prídete na svoje, keď budete so „štvorkolkou“ brázdiť neprebádané cesty. 

Bez riadneho dezénu to nepôjde

Kvalitné pneumatiky sú pre vozidlá s pohonom 4×4 nevyhnutným predpokladom bezpečnej jazdy na snehu aj v teréne. Bez vhodných pneumatík sa auto správa nepredvídateľne a systém pohonu nefunguje tak, ako by mal. Dôvodom je, že výkon motora sa neprenáša na všetky štyri kolesá a na zasneženej alebo zablatenej ceste sa neprejavuje tak dobre. 

Pri výbere pneumatík preto dbajte na:

  • presné rozmery uvedené vo veľkom technickom preukaze, 
  • veľkosť ráfikov
  • a na všetky štyri kolesá dajte rovnaké pneumatiky.

Ak ste sa rozhodli, že „štvorkolka“ je pre vás ideálnou voľbou alebo už jednu doma parkujete, radi vám pomôžeme s výberom pneumatík. Akékoľvek otázky vám zodpovieme na telefónnom čísle +421 2 6820 6080 alebo priamo v našom autoservise.

 

Vybrať kvalitné pneumatiky na 4×4

 

Nahoru