Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Škola šmyku: ovládajte svoje auto na snehu a ľade ako profesionál

Nízke teploty sú tu, preto vám pripomenieme niekoľko užitočných rád pre jazdu v nepriaznivých podmienkach. Aj keď patríte medzi skúsených vodičov, sneh a ľad môžu často spôsobiť nepríjemné komplikácie. Zopakujte si, ako sa správať za volantom, keď je cesta klzká, a ako sa pripraviť na šmyk.

Stříbrné auto na sněhu

Pre tých, ktorí sú zvyknutí na celoročné mrazy, je jazda autom v nepriaznivých podmienkach ako „jazda ružovou záhradou“. Pre väčšinu vodičov je však takéto cestovanie nočnou morou, a to aj pre skúsených horalov. Jazda na snehu vzbudzuje rešpekt aj preto, že sa pod ním zvyčajne nachádza neviditeľná vrstva ľadu. V takom prípade si vždy zachovajte chladnú hlavu a buďte mimoriadne opatrní. Zhrnieme si, ako na to.

Predvídajte, vytvorte si priestor a jazdite pomaly

Prispôsobte svoju jazdu stavu a povahe vozovky. Táto poučka platí v zime s tromi výkričníkmi. Ak sa chcete vyhnúť zbytočnému maléru a užiť si bezpečnú jazdu, udržujte odstup minimálne troch áut. Táto vzdialenosť predstavuje približne 4 sekundy jazdy. Nesústreďte sa iba na vozidlo idúce pred vami, ale pozerajte sa ďaleko dopredu a predvídajte situácie, ktoré by mohli nastať. Patrí k nim napríklad šofér, ktorý kvôli telefonátu pribrzdí pred vami. 

Brzdná dráha je v zime totiž trikrát dlhšia ako za normálnych podmienok. Preto jazdite radšej:

  • pomalšie, aby ste mohli bezpečne zastaviť, ak budete musieť dobrzdiť,
  • plynule, aby ste predišli šmyku,
  • brzdite a pridávajte plyn iba vtedy, keď je to potrebné,
  • plynule ovládajte aj volant.

Čo ovplyvňuje správanie vozidla na snehu a ľade?

 

Sneh a ľad majú horší vplyv na priľnavosť pneumatík, a to aj tých zimných. Preto ste to vy, kto prostredníctvom plynového pedála alebo brzdenia určuje, akú silu prenesú pneumatiky na vozovku a ktorým smerom pôjdete.

Ak vaša jazda pripomína skôr tanec, plynule spomaľte, prípadne zľahka zatáčajte. Nikdy však nezatáčajte súčasne s brzdením, najmä ak vaše vozidlo nie je vybavené systémom ABS. Ten predstavuje v mnohých ohľadoch výhodu, ale pri jeho použití sa zároveň predlžuje brzdná dráha.

Rovnako nevyspytateľný je aj zľadovatený asfalt, na ktorom v krízovej situácii toho veľa nezmôžete. Na kašovitom snehu zase hrozí riziko slushplaningu. Väčšiu opatrnosť si vyžaduje aj jazda po mostoch, ktoré sú náchylnejšie na tvorbu námrazy kvôli absencii spodnej vrstvy zeminy a vyššej vlhkosti. Podobne sa môžete skĺznuť aj na cestách, kde sa tvoria snehové jazyky. 

V najhorších situáciách vám výrazne pomôže správny typ posypu. Posypová soľ rozpúšťa sneh a vytvára na ceste neobľúbené „blato“. To je však stále lepšie ako čerstvo napadnutý sneh. Štrk, piesok a iné drviny zase zvyšujú priľnavosť pneumatík na zasneženej alebo zľadovatenej vozovke.

auta na zasněžené vozovceNa snehu a pri poľadovici udržujte medzi sebou a vozidlom pred vami odstup aspoň 4 sekundy.

Ako zvládnuť šmyk auta?

Šmyk zvládnete, keď si vopred ujasníte, aký má vaše auto náhon. Teda pohon predných alebo zadných kolies. Ak dôjde k najhoršiemu a vaše auto dostane na snehu alebo poľadovici šmyk, predovšetkým si zachovajte chladnú hlavu. Nepodliehajte panike a nerobte nepremyslené kroky. 

Nedotáčavý šmyk

Nedotáčavý šmyk predstavuje situáciu, keď auto nezvládne zatočiť a vybočí zo svojej trajektórie von, zvyčajne do priekopy. Týka sa to najmä vozidiel s pohonom predných kolies. V tomto prípade:

  • narovnajte riadenie a uberte plyn,
  • zošliapnite spojku, než šmyk vyrovnáte,
  • nepoužívajte brzdu, ktorá by podporila nedotáčavosť (použite ju až po spomalení a vyrovnaní riadenia).

Pretáčavý šmyk

K tomuto šmyku dochádza najmä pri vozidlách s pohonom zadných kolies. Vozidlo v tomto prípade zatočí viac, ako chcete, a môže sa otočiť aj do protismeru. Pri pretáčavom šmyku:

  • uberte plyn a zošliapnite spojku,
  • otočte volant do protismeru zákruty (teda kontra),
  • brzdu opatrne použite až po vyrovnaní riadenia.

Ak vlastníte vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies, správajte sa ako pri pretáčavom šmyku. 

Čo keď šoférujete automat, ktorý nemá spojku? Len uberte plyn a vyrovnajte riadenie. Moderný systém už potom sám vyradí na neutrál. V každom prípade platí, že aby ste mohli bezpečne prejsť zákrutu, je potrebné predtým spomaliť a prejsť ju plynulým oblúkom, pričom postupne zatáčajte a vyrovnávajte riadenie.

Bezpečnosť v zime je na prvom mieste

Pred každou jazdou v zime si vyzlečte bundu. Ak nedajbože havarujete, bezpečnostné pásy vás lepšie ochránia. Nenoste rukavice, aj keď máte zmrznuté ruky. Bez nich budete mať pri šoférovaní lepší cit. 

Aby ste získali cvik a v reálnych situáciách zvládali kolízie bez problémov, vyrazte trénovať na vedľajšiu cestu bez premávky alebo na odľahlé parkovisko. Ak chcete brať zimnú sezónu zodpovedne, zaplaťte si aspoň raz za tri roky školu šmyku. A tým, ktorí sa obávajú jazdiť po snehu, odporúčame radšej zostať doma. Keď už vyrazíte, nezabudnite, že je nevyhnutné mať kvalitné zimné pneumatiky a snehové reťaze, ktoré vám pomôžu zvládnuť každý kopec.

 

Chcem kvalitné zimné pneumatiky

 

Nahoru