Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako sa naučiť jazdiť s automatom?

Automatická prevodovka má, rovnako ako manuálna, svoje výhody a nevýhody. Zarytí fanúšikovia manuálu by si automat nikdy nekúpili, už len preto, že majú radi jazdu pod vlastnou kontrolou a nevedia si ju predstaviť bez radenia. Ak však zvažujete kúpu auta s automatickou prevodovkou a nemáte s ňou skúsenosti, privítate niekoľko základných faktov, bez ktorých sa pri šoférovaní automatu neobídete. Ako jazdiť s automatickou prevodovkou?řazení automat

Jazda s automatickou prevodovkou môže byť pohodlnejšia na dlhých cestách, ale najmä v dopravných zápchach a kolónach.

Automaty sú tradične používané a obľúbené v zahraničí, najmä v zámorí, ale v posledných rokoch rastie ich obľuba aj na európskom, a teda aj českom trhu. Aj keď sú ich obstarávacie náklady rádovo vyššie ako pri aute s manuálnou prevodovkou, automat sa vám odvďačí ničím nerušenou jazdou alebo nižšou spotrebou. Jeho ovládanie má však určité špecifiká.

Ako funguje automatická prevodovka a ako radiť?

Technické záležitosti nechajme na inokedy, začiatočníkovi stačí vedieť, že v porovnaní s manuálom je rozdiel v ovládaní riadiacej páky a v počte pedálov. Ak vymeníte auto s manuálnou prevodovkou za automat, budete sa musieť odnaučiť používať pri šoférovaní ľavú nohu, pretože v aute nenájdete spojkový pedál, ale len brzdu a plynový pedál. Zošliapnutie brzdy ľavou nohou je veľmi častý problém, ale pri pravidelnom jazdení si na túto skutočnosť rýchlo zvyknete, len budete musieť byť spočiatku ostražití.

Riadiaca páka v automate

Riadiaca páka, nazývaná aj volič, nemá číselné označenie rýchlostných stupňov, ale nájdete na nej písmená pre štyri základné prevodové stupne a až tri možné „nadstavbové“. Čo znamenajú jednotlivé písmená?

P=park, do tejto polohy nastavíte volič po skončení jazdy a úplnom zastavení kolies. Ak parkujete na rovine, už nemusíte použiť ručnú brzdu, „péčko“ funguje v tomto prípade na princípe klasickej jednotky, ktorú po zaparkovaní bežne zaradíte pri použití  manuálnej prevodovky. Pri parkovaní v kopci sa však odporúča použiť ručnú brzdu, aby sa predišlo opotrebovaniu prevodovky. 

R=reverse, túto polohu použijete pri cúvaní, ako aj pri parkovaní až po úplnom zastavení. 

N=neutral, v praxi sa táto poloha príliš nevyužíva. Hoci funguje podobne ako klasický neutrál, automatická prevodovka nie je konštruovaná na časté radenie, preto pri státí na križovatke alebo pri jazde z kopca nechajte volič v polohe D.

D=drive, táto poloha je určená pre rozjazd a samotnú jazdu. Z polohy N do polohy D nepreraďujte ani aby ste ušetrili palivo pri jazde z kopca, radšej použite brzdenie motorom. Automatická prevodovka tak bude uchránená pred zbytočnou záťažou a opotrebovaním a efekt sa dostaví aj pri samotnej spotrebe paliva. Stačí zložiť nohu z plynu a prívod paliva do motora sa sám zastaví bez toho, aby sa vozidlo zastavilo. Samozrejme, závisí to od veku a typu vozidla alebo kopca, ale na súčasných modeloch tento mechanizmus funguje. 

Medzi ďalšie varianty prevodových stupňov, ktoré môže automat mať, patrí poloha S=sport, ktorú nájdete hlavne na nových modeloch a je určená pre športovú jazdu, pri ktorej drží vyššie otáčky motora. 

Potom je tu M=manual, keď si vodič sám volí rýchlosť pomocou páčky pod volantom alebo voliča smerom vpred/vzad, a F=first. Táto poloha je označovaná aj ako L alebo 1 a je to náhrada klasického rýchlostného stupňa 1. Využijete ju napríklad pri jazde z kopca alebo v zime pre lepší záber na snehu, je ale určená len na pomalú jazdu.

Neviete, či si vybrať automat alebo mať svoju jazdu manuálne pod kontrolou? Náš článok s možnými výhodami a nevýhodami vám napovie!

button: prečítať Manuál vs. automat

Autoškola a automatická prevodovka

Bezstarostnú jazdu s automatom ocenia najmä tí, ktorí sa ešte len učia šoférovať. Vedenie auta je totiž multitasking, pri ktorom musíte sledovať premávku a dopravné značky, ale aj sústrediť sa na radenie rýchlostných stupňov, čo neplatí v prípade automatu. Ak sa ako záujemca o vodičské oprávnenie chcete vyhnúť manuálu, máte možnosť absolvovať skúšky skupiny B-automat. Ale pozor, s týmto oprávnením si nemôžete sadnúť za volant vozidla s manuálnou prevodovkou. Ak si svoje rozhodnutie v budúcnosti rozmyslíte, budete musieť zložiť skúšky pre skupinu B.

Výhody automatu

Ak to všetko zhrnieme, hlavné rozdiely medzi jazdou s automatom a manuálom sú v radení a používaní pedálov. Pri prechode z manuálu musí vodič „zabudnúť“ na svoju ľavú nohu, aby omylom nestlačil brzdu namiesto chýbajúcej spojky. Počas jazdy sa nemusí starať o radenie, volič ovláda iba pri štartovaní a po ukončení jazdy. Preto je jazda s automatickou prevodovkou oveľa pohodlnejšia a príjemnejšia najmä na dlhých cestách. Nespornou výhodou je aj pri jazde v dopravných zápchach alebo pri jazde po meste, keď je v manuáli spojka a riadiaca páka v takmer nepretržitej permanencii.

Bez ohľadu na to, či patríte do fanklubu automatických alebo manuálnych prevodoviek, nezabudnite svojho dvojstopového spoločníka bezpečne obuť na zimné cesty! 

Vybrať na zimu kvalitné pneumatiky

 

Nahoru