Defekt pneumatiky je jedným z najčastejších problémov, ktoré môžu vodičov zastihnúť počas jazdy. Či už ide o klinec na ceste, ostrý kameň alebo postupne starnúce pneumatiky, každý vodič by mal vedieť, ako v takejto situácii správne postupovať. Hoci vám rýchle riešenie defektu pomôže dostať sa z nepríjemnej situácie, je dôležité si uvedomiť, že každá rýchla oprava je len dočasným riešením, ktoré si vyžaduje následnú odbornú kontrolu a často aj kompletnú výmenu pneumatiky.

Ak si netrúfate na výmenu rezervného kolesa, skúste súpravu na opravu defektov alebo zavolajte asistenčnú službu.
Rýchle metódy opravy defektu majú svoje miesto najmä v núdzových situáciách:
POZOR! Rýchle opravy nie sú vhodné pri poškodení bočnice, pri veľkých rezoch alebo ak sú pneumatiky prasknuté.
Najrýchlejším riešením je použiť súpravu na opravu defektov. Existuje viac druhov a vyznačujú sa rôznymi vlastnosťami.
Najjednoduchším spôsobom je použitie tesniacich tmelov. Stačí pripojiť hadičku k ventilčeku, stlačiť tlačidlo a tmel utesní otvor a zároveň nahustí pneumatiku. Hlavnou výhodou je rýchlosť a jednoduchosť použitia bez nutnosti demontáže kolesa. Tmel však používajte len v prípade krajnej núdze. Táto metóda je totiž účinná len v prípade menšieho defektu a nepomôže vám pri riešení rozsiahleho poškodenia bočnice alebo väčšieho rezu kdekoľvek na pneumatike.
Keďže nejde o plnohodnotnú opravu pneumatiky, musíte pokračovať v jazde rýchlosťou maximálne 80 km/h a čo najskôr navštíviť pneuservis.
Ďalšou možnosťou je použitie opravnej lepiacej súpravy. Hoci je jej aplikácia o niečo náročnejšia ako oprava tmelom, umožní vám po oprave pokračovať v jazde bežnou rýchlosťou. V niektorých prípadoch je však nutná demontáž kolesa a tiež je potrebné nechať následne pneumatiku skontrolovať v pneuservise.
Automatická súprava na opravu defektu je bezpečná aj pre TMPS senzory.
Ak často jazdíte na dlhé vzdialenosti alebo do odľahlých oblastí, kde by defekt mohol znamenať vážny problém, zvážte investíciu do run-flat pneumatík. Tieto špeciálne pneumatiky sú navrhnuté tak, aby vám umožnili pokračovať v jazde aj po defekte ešte ďalších 80 km. Je to zvyčajne dostatočná vzdialenosť na vyhľadanie odbornej pomoci.
Nevýhodou run-flat pneumatík je vyššia obstarávacia cena v porovnaní s bežnými pneumatikami. Okrem toho, pre tvrdšie bočnice môžu poskytovať o niečo horší jazdný komfort. Pri rozhodovaní treba zvážiť, či sa vám investícia oplatí vzhľadom na váš štýl jazdy a frekvenciu používania vozidla.
Rezervné koleso zostáva najspoľahlivejším riešením defektu pneumatiky. Umožní vám bezpečne pokračovať v ceste bez akýchkoľvek obmedzení rýchlosti alebo vzdialenosti. Výmena kolesa síce vyžaduje určitú technickú zručnosť, ale nie je nijako zložitá a zvládne ju väčšina vodičov.
Najväčšou nevýhodou rezervy je, že zaberá v kufri pomerne veľa miesta, čo môže byť problém najmä pri menších vozidlách alebo pri preprave väčšieho nákladu. Okrem toho je potrebné pravidelne kontrolovať tlak vzduchu v rezervnom kolese, pretože časom môže klesať rovnako ako pri bežne používaných pneumatikách.
Pri výmene kolesa je dôležité dodržiavať bezpečnostné pravidlá. Vždy:
Nikdy nemeňte koleso na diaľnici v jazdnom pruhu, ale zavolajte si odbornú pomoc.
Každá z uvedených metód má svoje výhody a nevýhody. Nech už sa rozhodnete pre ktorúkoľvek z nich, nezabudnite následne nechať skontrolovať pneumatiky svojho vozidla odborníkmi. Profesionálny servis je totiž jedným zo základných predpokladov bezpečnej jazdy, či už ide o pneumatiky, alebo o celé vozidlo.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu