Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

[VEĽKÝ SPRIEVODCA] Ako si vybrať pneumatiky na cestný alebo krosový motocykel, chopper a skúter

Žiadny motocyklista by nemal šetriť na pneumatikách pre svoj stroj. Pneumatiky sú totiž jediným miestom kontaktu s vozovkou a musia zaistiť bezpečnosť a komfort jazdy. Tento článok vám pomôže zorientovať sa v dôležitých technických parametroch, ako aj v tom, aký typ pneumatík si vybrať pre konkrétny typ motocykla.

Predné kolesá motocyklov

Pri výbere motocyklových pneumatík zohráva úlohu ich rozmer a charakter povrchu, po ktorom budete jazdiť.

V článku sa dozviete:

  1. Ako si vybrať pneumatiky podľa typu motorky
  2. Podľa čoho zistíte, aké pneumatiky potrebujete na svoju motorku
  3. Ako sa od seba líšia dušové a bezdušové pneumatiky na motorku
  4. Akú úlohu zohráva dátum výroby na motocyklových pneumatikách (DOT)
  5. Ako si vybrať motocyklové pneumatiky podľa indexu nosnosti a indexu rýchlosti
  6. Ako si vybrať pneumatiky na cestné enduro
  7. Ako si vybrať pneumatiky na skúter
  8. Aké pneumatiky sú vhodné na chopper
  9. Ako si vybrať pretekárske pneumatiky na okruh
  10. Ako si vybrať cross pneumatiky do ťažkého terénu
  11. Aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatík na motorku

Ako si vybrať pneumatiky podľa typu motorky

Pneumatiky na motorku si môžete vyberať podľa ceny alebo podľa značky. Rozhodujúcim aspektom sú však predovšetkým technické možnosti motocykla, štýl jazdy a terén, ktorému musíte prispôsobiť dezén pneumatík. V závislosti od toho, či väčšinu času trávite na ceste, na nespevnených cestách alebo na okruhu, máte na výber z týchto typov pneumatík:

    • Cestné (turistické) pneumatiky sú druhom motocyklových pneumatík, ktoré ponúkajú vysoký kilometrový výkon, komfort a bezpečnosť. Sú vhodné pre choppery alebo cruisery, ale aj na rekreačné jazdy na športovej mašine. 
    • Športovo-turistické pneumatiky sú populárne pre svoju univerzálnosť. Obstoja pri dlhých jazdách po ceste a zvládnu aj jazdu v teréne. Typicky sa hodia na cestné enduro.
    • Pneumatiky na skútre majú menšie rozmery. Musia obratne zvládnuť pohyb po meste aj po cestách nižších tried. 
    • Pneumatiky na crossové motorky majú výrazný dezén, ktorý si poradí s blatom, štrkom, pieskom, skrátka s každým nespevneným povrchom.
    • Športové pneumatiky majú radi majitelia silných strojov, ktorí obľubujú rýchlu jazdu. Musia byť maximálne priľnavé a odolné voči prehrievaniu.
    • Pretekárske pneumatiky sú adrenalínovejšou verziou športových pneumatík. Majú minimálnu vzorku a patria iba na okruh.

Podľa čoho zistíte, aké pneumatiky potrebujete na svoju motorku

Okrem výberu vhodného typu pneumatík je potrebné vyznať sa aj v technických parametroch pneumatík. Rovnako ako pneumatiky pre vozidlá, aj pneumatiky pre motocykle majú označenie uvedené na bočnici. Povolené rozmery a indexy pre váš stroj si pre istotu nezabudnite vždy skontrolovať v technickom osvedčení.

Na príklade pneumatiky s označením 180/55 R17 73W TL vám ukážeme, čo znamenajú najdôležitejšie čísla a písmená:

  • číslo 180 je šírka pneumatiky v milimetroch
  • číslo 55 je bočný profil pneumatiky (pomer výšky a šírky dezénu v percentách)
  • písmeno R (alebo ZR) označuje radiálnu konštrukciu, diagonálna konštrukcia je označená písmenom B
  • číslo 17 je priemer pneumatiky v palcoch
  • číslo 73 je index nosnosti
  • písmeno W je index rýchlosti
  • písmená TL sú označením pre bezdušové pneumatiky (tubeless).

Nezabudnite tiež, že na väčšine motocyklov je potrebné rozlišovať predné a zadné pneumatiky. Predné sú užšie pre ľahšie manévrovanie a sú označené písmenom F (front), zadné sú širšie pre väčší grip a sú označené písmenom R (rear).

Správnu obuv na motorku potrebujú aj vaše nohy. Poradíme vám, akú obuv si vybrať. >> 

Ako sa od seba líšia dušové a bezdušové pneumatiky na motorku

Dušové pneumatiky majú medzi ráfikom a plášťom umiestnenú dušu, ktorá je vyplnená stlačeným vzduchom. Poznáte ich podľa označenia TT (tube type). V prípade defektu sa okamžite vyfúkne, preto by ste mali ihneď zastaviť, inak hrozí, že si poškodíte ráfik. Tento typ nie je taký odolný ako bezdušové pneumatiky. 

Bezdušové pneumatiky s označením TL (tubeless) sú vzduchom plnené priamo a len tak im nehrozí mechanické poškodenie alebo únik tlaku. Odolná guma je na pätkách zosilnená vrstvou mäkšej gumy, aby dokonale dosadala na ráfik a nedochádzalo k úniku vzduchu. Niekedy sa môžete stretnúť aj s označením TL/TT, čo je bezdušová pneumatika s možnosťou použitia duše. Na obe kolesá motorky by ste však mali vždy namontovať len jeden z týchto typov pneumatík.

Ak chcete chrániť oba typy mimo sezóny, vyberte si správny stojan. >>

Akú úlohu zohráva dátum výroby na motocyklových pneumatikách (DOT)

Životnosť pneumatík závisí od mnohých faktorov. Hmotnosť motorky, štýl jazdy alebo stav ciest prispievajú k tomu, že pneumatiky časom strácajú svoje optimálne vlastnosti. Vždy však venujte pozornosť aj označeniu DOT. Ide o štvormiestne číslo, ktoré označuje vek pneumatík. Napríklad 0621 znamená, že boli vyrobené v 6. týždni roku 2021. 

Z dôvodu možnej degradácie materiálu si pri výbere nových pneumatík dajte pozor, aby neboli staršie ako 2 roky. Ak neberieme do úvahy stav a hĺbku dezénu, prevádzková životnosť pneumatík je 6 až 10 rokov. Najmä z bezpečnostných dôvodov tento limit nikdy neprekračujte.

Dátum výroby pneumatiky

Vek pneumatík určíte podľa DOT kódu. Posledné štvorčíslie označuje týždeň a rok výroby.

Ako si vybrať motocyklové pneumatiky podľa indexu nosnosti a indexu rýchlosti

Z označenia motocyklových pneumatík už viete, že sa v ňom skrývajú aj symboly indexu rýchlosti a indexu nosnosti. Index rýchlosti (SI) určuje maximálnu možnú rýchlosť, na ktorú je pneumatika konštruovaná, respektíve pri ktorej motocykel unesie záťaž zodpovedajúcu indexu nosnosti. Na svojom motocykli môžete použiť pneumatiky s rýchlostným indexom rovnakým alebo vyšším, ako je uvedené v technickom osvedčení.

Index nosnosti (LI) udáva maximálne prípustné zaťaženie jednej pneumatiky stanovené výrobcom. V prevádzke nemôžete používať pneumatiky s nižším indexom nosnosti, ale s vyšším môžete. Hodnoty indexu rýchlosti a indexu nosnosti nájdete v tabuľkách, ktoré sú rovnaké aj pre pneumatiky na automobily.

Chcete si kúpiť novú motorku? Poradíme vám, ako ju správne zabehnúť! >> 

Ako si vybrať pneumatiky na cestné enduro

Cestné enduro je ideálny stroj pre dobrodruhov, ktorí sa radi vydávajú na dlhšie výlety, pokojne aj cez hranice viacerých štátov, a sem-tam zídu z asfaltu na nespevnenú cestu. Jazda na rôznych povrchoch si preto vyžaduje odolné pneumatiky navrhnuté tak, aby zvládli vysoký počet kilometrov na ceste, v blate alebo v ľahšom teréne.

Pneumatiky na enduro kombinujú výhody cestných a terénnych pneumatík. Nezľaknú sa výkyvov počasia ani mäkkého podkladu a sú odolné voči mechanickému opotrebovaniu. Predovšetkým však musia byť bezpečné aj pri vyšších rýchlostiach, brzdení a jazde do zákrut.

Ako si vybrať pneumatiky na skúter

Pre pneumatiky na skúter sú veľmi dôležité dve vlastnosti – vynikajúca priľnavosť a ovládateľnosť. Ako vodič tohto praktického mestského „približovadla“ musíte totiž zvládnuť rýchle manévre na mačacích hlavách, na asfalte, ako aj na suchej a mokrej vozovke. Preto sa oplatí príliš nehľadieť na cenu a siahnuť po kvalitných pneumatikách, ktoré vám poskytnú komfort pri jazde a dodajú pocit istoty vo všetkých situáciách. Lacné pneumatiky sú z hľadiska kvality materiálu oveľa nevyspytateľnejšie a spôsobili už veľa škrabancov.

Aké pneumatiky sú vhodné na chopper

Pýtate sa, aké pneumatiky si vybrať na chopper alebo cruiser? Potom zamierte so správnymi rozmermi, ktorých je v tomto segmente široká škála, do kategórie cestných pneumatík. Hodia sa na všetky custom mašiny a sú charakteristické menším prierezom dezénu, aby mali dobrú priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu vozovky

Musia vám však ponúknuť aj dlhý kilometrový výkon a bezpečnú a komfortnú jazdu. Ak si budete vyberať na základe testov motocyklových pneumatík, zamerajte sa aj na spoľahlivé odvádzanie vody, ovládateľnosť a stabilitu v zákrutách.

Pneumatiky pre custom motorky

Pneumatiky na chopper musia mať perfektnú priľnavosť na suchej aj mokrej vozovke.

Ako si vybrať pretekárske pneumatiky na okruh

Pretekárske pneumatiky pre amatérskych jazdcov sú ukážkovým prototypom plášťov, ktoré používajú profesionáli na pretekoch na okruhu. Vyrábajú sa s použitím tých najlepších technológií, aby ich konštrukcia odolala extrémnym tlakom pri zachovaní minimálnej záťaže. Nemajú žiadnu vzorku, alebo len nepatrnú, takže nie sú vhodné na to, aby boli používané na mokrej trati. Majú označenie NHS. 

Nezabudnite tiež, že pretekárske pneumatiky využijete iba na okruhu, na cestách ich používať nesmiete. Pri policajnej kontrole by ste dostali pokutu a zároveň by ste ohrozili ako svoju bezpečnosť, tak aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Tento typ pneumatík má totiž optimálnu prevádzkovú teplotu, ktorú na ceste neudržíte. V prípade, že na okruhu netrávite väčšinu svojho voľného času, alebo ste začiatočníci, vystačíte si s klasickými športovými pneumatikami.

Vaša motorka potrebuje starostlivosť aj počas sezóny. Čo všetko je dobré skontrolovať? >>

Ako si vybrať cross pneumatiky do ťažkého terénu

Čo nikdy nesmiete podceniť, či už s motokrosom začínate, alebo už máte nejaké adrenalínové skúsenosti? Svoju fyzickú kondíciu a výber správnych pneumatík. Na rozdiel od ostatných majú cross pneumatiky výrazný dezén, ktorý si poradí s blatom, štrkom alebo pieskom. Aj v tejto kategórii však existujú určité rozdiely, preto je potrebné vybrať si pneumatiky s vhodnou tvrdosťou pre daný terén.

  • Mäkké pneumatiky sú ideálne do blata alebo piesku.
  • Stredne mäkké pneumatiky sú vhodné na preteky, na ktorých je trať pokropená a väčšinu dňa sa nepráši.
  • Stredne tvrdé pneumatiky sú vhodné na prašné a tvrdšie trate.
  • Tvrdé pneumatiky využijete na kamenistej, veľmi tvrdej a prašnej trati.

Ani na cross pneumatikách nie je dobré šetriť. Nekvalitné pneumatiky sú málo stabilné a ľahko môžete zapadnúť. Poznáte ich podľa minimálneho opotrebovania. Na kvalitných pneumatikách je opotrebenie časom viditeľné, najčastejšie na špuntoch, kde sa tvoria hrčky. Ešte existuje jedna vec, na ktorú si treba dať pozor – pneumatiky na offroad nemusia byť homologizované na použitie na ceste. V takomto prípade musíte motorku prepraviť na trať na vozíku alebo na prepravníku.

Pneumatiky na krosový motocykel je potrebné vyberať podľa typu podkladu. Čím tvrdšia je trať, tým tvrdšie majú byť pneumatiky.

Aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatík na motorku

Dostatočná hĺbka dezénu je dôležitým predpokladom bezpečnej jazdy na motorke. Výrazné opotrebovanie vzorky má za následok zhoršenú ovládateľnosť a celkovo nekomfortné riadenie. To môže ľahko viesť k nehode a pri jej objasňovaní a likvidácii poistnej udalosti vám opotrebované pneumatiky priťažia. Preto na nich nejazdite „až na dreň“ a vymeňte ich, skôr ako sa hĺbka dezénu zníži na minimum. Tá je podľa legislatívy takáto:

  • 1,6 mm pre motocyklové pneumatiky
  • a 1 mm pre pneumatiky na skútre a motorky do 50 cm3.

Teraz už viete všetko podstatné o výbere pneumatík na váš stroj. Kvalitné pneumatiky nájdete v našom AZ pneu e-shope, kde si jednoducho vyfiltrujete potrebné rozmery, rýchlostný index a použitie pre daný terén.

 

Vybrať si motocyklové pneumatiky osvedčených značiek

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

 

Nahoru