Vážení zákazníci, dňa 2.8.2024 bude predajňa servis a sklad otvorený len do 14:00. Za pochopenie ďakujeme.

Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Pneumatiky a ich najčastejšie poruchy

Letné aj zimné pneumatiky sú maximálne vyťažené, ak na nich jazdíte často. Samozrejme, sú na takúto záťaž vyrobené, ale môže sa stať, že nastanú nejaké komplikácie. Zistite, na čo si dávať pozor.

Pneumatika je na bočnici vydutá

Vypuklina je spôsobená poškodením nosného kordu vo vnútri konštrukcie pneumatiky.

Výrobné aj nevýrobné vady pneumatík

Väčšina vodičov má strach z toho, že dostane počas jazdy defekt. To ale nie je jediná vec, ktorá ohrozuje vaše pneumatiky. Poruchy sa môžu nájsť aj na úplne nových gumách. Ak sa pri samotnej výrobe ukáže nejaký problém, produkt je okamžite vyradený. Tieto chyby môže odhaliť špecializovaný stroj alebo školení pracovníci kontroly kvality. Pre podrobnejšie informácie o stave pneumatík sa po ich vyrobení niekoľko kusov rozreže a skontroluje sa tak stav podrobnejšie.

Za výrobnú vadu nepovažujeme zvýšenú hlučnosť pneumatík alebo ich valivý odpor. Otáčaním kolies sa guma na vozovke zohrieva a deformuje. Valivý odpor vzniká pri trení pneumatiky počas jazdy. Pri vysokom valivom odpore sa zvyšuje aj spotreba paliva, pretože sa motor viac namáha. Tieto vlastnosti závisia od kvality kolies, ktoré si kúpite. Pred ich kúpou sa teda informujte o ich hlučnosti, šetrnosti k životnému prostrediu a priľnavosti na vozovke.

Hodnotenie konkrétneho modelu môžete zistiť napríklad:

Problémy, s ktorými sa môžete stretnúť na cestách

Pokiaľ pri pomalej jazde (do 15 km/h) pociťujete na aute slabé chvenie, vaše koleso môže byť poškodené. Znamená to, že zmenilo svoj pôvodný tvar. Je dôležité, aby ste v takomto prípade čím skôr odhalili poškodenie, pretože hrozí riziko explózie pneumatiky. Ak by sa takáto vec stala počas jazdy, nemuseli by ste situáciu ustáť a dostali by ste prinajmenšom šmyk.

Ďalší problém môže nastať, ak narazíte pneumatikou napríklad do obrubníka. Pri náraze sa môže utrhnúť vnútorná konštrukcia kolesa, ktorá je vyrobená buď z oceľových alebo textilných laniek.


Prečítajte si tiež: 4 signály, že vás pneumatiky zradia. >>


Nesprávny tlak v pneumatikách

Jednou z vecí, ktorá sa často zanedbáva, je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách. Nízky tlak v pneumatikách vedie k:

  • nerovnomernému opotrebovaniu pneumatík
  • a skráteniu ich životnosti,

zatiaľ čo vysoký tlak:

  • zhoršuje ovládateľnosť vozidla
  • a zvyšuje riziko poškodenia pneumatík.

Preto pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách – ideálne raz za mesiac. Ak nespĺňa hodnoty odporúčané výrobcom (nájdete ich na stĺpiku dverí vodiča alebo na uzávere nádrže), podľa potreby pneumatiky nahustite alebo vyfúknite.


Prečítajte si tiež: Aké sú zásady správneho uskladnenia pneumatík? >>


Pneumatiky uskladnené na tmavom a chladnom mieste

Tmavé a chladné miesto so stálou teplotou je dôležité pre udržanie pneumatík v najlepšom stave.

Správne uskladnenie pneumatík

Aj správne uskladnenie môže zabrániť poškodeniu pneumatík. Pokiaľ sa chystáte obuť autu letné alebo zimné pneumatiky, nezabudnite na to, že druhú sadu musíte niekam uskladniť. Najlepšie je nájsť pre ne tmavé a chladné miesto, kde nedopadajú slnečné lúče. Slnko ani vlhkosť im nerobia dobre.

Najlepším riešením je zavesiť ich napríklad na stenu garáže, aby sa nezmenil ich tvar. Zabránite tak ich poškodeniu alebo popraskaniu. V prípade, že meníte celé kolesá, je najlepšie naukladať ich naležato na seba. Takto na nich nevzniknú žiadne poškodenia.

Pred tým, ako pneumatiky uskladníte, skontrolujte ich stav vrátane hĺbky dezénu. Ak zistíte, že prekročili prekročili zákonom stanovený limit, nepodceňte situáciu a zadovážte si nové.

 

Vyberiem si kvalitnú vzorku

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru