Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

5 mýtov o pneumatikách

V súvislosti s pneumatikami sa stále dookola šíri mnoho omylov. Niektorým už ľudia vďakabohu prestávajú veriť, niektoré sa ale odovzdávajú ďalej a ďalej a žijú si svojím vlastným životom. Pár z nich sa vám dnes pokúsime vyvrátiť.

Prvý mýtus – Na zimných pneumatikách môžem jazdiť celý rok

Áno, môžete. A ak bývate na trvalo zaľadnenom území, tak sa vám aj budú hodiť. Avšak v klimatických podmienkach strednej Európy sú zimné pneumatiky pre použitie v lete nevhodné. Sú vyrobené z mäkšej zmesi a v teple strácajú svoje vlastnosti. Výrazne predlžujú brzdnú dráhu vozidla hlavne na mokrej vozovke, zvyšujú o niekoľko desatín spotrebu paliva a viac sa opotrebovávajú. Letné pneumatiky navyše majú oproti zimným iný dezén, uspôsobený na odvádzanie vody, zatiaľ čo v prípade zimných je kladený dôraz predovšetkým na dobré záberové vlastnosti na snehu a ľade.

Druhý mýtus – Novšia pneumatika je lepšia ako staršia

Sami výrobcovia pneumatík vyvrátili tento mýtus, ktorý prednedávnom vytvorili. Väčšinou garantujú zachovanie vlastností po dobu najmenej 4 rokov, niektorí aj dlhšie. Samozrejme záleží na skladovaní, a to nielen u výrobcu, ale aj u vodičov v čase, keď majú na aute druhú sadu. Ak je pneumatika kvalitná a dobre uskladnená, vydrží bez zmeny vlastností niekoľko rokov. Proces starnutia novej a dva roky starej pneumatiky tak začína v rovnakom čase, teda vtedy, keď ju začnete používať v bežnej prevádzke. Nové pneumatiky totiž bývajú napustené špeciálnou konzervačnou ochrannou vrstvou.

Pneumatika na autěStav pneumatík ovplyvňuje jazdné vlastnosti vášho auta.

Tretí mýtus – Rýchlostný index netreba sledovať

Ale je treba a je nutné mu venovať pozornosť. Táto hodnota nám udáva, na akú maximálnu konštrukčnú rýchlosť je pneumatika vyrobená. Na letných pneumatikách treba mať minimálne rovnakú alebo vyššiu hodnotu, na zimných možno jazdiť aj s nižšou, ale iba pri dodržaní určitých podmienok (tabuľka s hodnotou max. rýchlosti v zornom poli vodiča, na nových autách je možné nastaviť tento údaj do počítača na prístrojovej doske). Je to preto, že pri vyšších rýchlostiach sa pneumatiky deformujú a zahrievajú, čo by mohlo spôsobiť minimálne horšiu priľnavosť.

Štvrtý mýtus – Nové pneumatiky si stačí zaobstarať iba na jednu nápravu

Toto je naozaj nebezpečné. Všetky 4 kolesá by mali byť rovnaké, s rovnakou mierou opotrebovania. Ak budete mať na aute iné pneumatiky vpredu a iné vzadu, auto môže mať hlavne v krízových situáciách nepredvídateľné správanie. Z toho istého dôvodu sa odporúča aj použitie rovnakého typu a modelu pneumatík, na rovnakej náprave dokonca musí byť zo zákona zhodný typ. Nechajte si poradiť v pneuservise.

Piaty mýtus – Pneumatiky rôznych značiek od rovnakého výrobcu sú rovnaké

Nie sú z jedného prostého dôvodu. Veľa výrobcov má v ponuke ako prémiové značky, tak tie lacnejšie ekonomické. Do výroby tých drahších ale zavádzajú svoje výsledky z výskumu a môžu si dovoliť využiť napríklad aj lepšie zmesi. V prípade ekonomických modelov, kde sa zohľadňuje hlavne cena, nemusí byť využité pri výrobe to isté, čo u prémiových pneumatík.

Dúfame, že patríte medzi svedomitých a zodpovedných motoristov a týmto mýtom už neveríte. A pretože na cestách je potrebné byť stále v strehu, pozrite sa tiež na 6 tipov na bezpečnú jazdu.

 

Zdroj foto: Publicdomainpictures.net

Nahoru