Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

Ako reagovať na prehriatie motora auta a ako odhaliť príčinu problému

Možno si aj vy pamätáte na dobu, keď sa stačilo na škodovky s motorom vzadu zle pozrieť, a už sa začali prehrievať a „vrieť“. Aj keď nie je na súčasných autách prehrievanie motora častým javom, napriek tomu môže k nemu dôjsť. Len minimálne sa však motor nového auta prehreje kvôli vysokým vonkajším teplotám. Na vine je skoro vždy porucha chladiaceho systému, termostatu alebo inej časti auta. Ako sa zachovať, keď sa ručička teplomera dostane do červených hodnôt? A kde hľadať príčinu problému?

Zúfalý vodič a prehriaty motor

Ak sa teplota vody v chladiacom systéme dostane do červených hodnôt, je potrebné okamžite správne zareagovať, inak hrozí nenávratné poškodenie motora.

Zachovajte chladnú hlavu a jednajte rýchlo

Ak vás na prehriatie motora upozorní výstražná kontrolka alebo ručička teplomera, ktorá sa dostala k červenému poľu, okamžite zareagujte. Keď sa vám podarí teplotu motora čo najrýchlejšie znížiť, veľmi pravdepodobne sa žiadnym dôležitým súčastiam nič nestane. Ak by ste však pokračovali v ceste a problém s vysokou teplotou vôbec neriešili, hrozí závažné poškodenie motora v podobe zadretia, poškodenia hlavy alebo napríklad zničenia tesnenia hlavy valcov. Bohužiaľ, nesprávnou reakciou môžete problém ešte zhoršiť.

Čo by ste mali urobiť v prvom rade?

Keď zistíte, že sa vaše auto začína prehrievať, vyraďte rýchlosť, zapnite kúrenie a ventilátor pustite na maximálny výkon. Výmenník kúrenia totiž funguje ako malý chladič, ktorý pomôže znížiť teplotu v chladiacom systéme. Ak bude z ventilačných prieduchov vnútri auta prúdiť teplý vzduch, veľmi pravdepodobne začne teplota motora postupne klesať.

Čo najskôr zapnite výstražné svetlá, zájdite ku krajnici a zastavte. Oblečte si výstražnú vestu a vystúpte z vozidla. Pri prehriatí motora musíte konať rýchlo, a tak často budete musieť zastaviť na mieste, ktoré nie je práve vhodné a bezpečné. Ak by ste však pokračovali v jazde ďalších niekoľko minút, motor by sa mohol nenávratne poškodiť.

Prečo vypnutím motora situáciu často zhoršíte

Najväčšou chybou, ktorej sa vodiči dopúšťajú pri prehriatí motora, je jeho okamžité vypnutie po zastavení auta. Týmto krokom však môžu situáciu ešte zhoršiť. Na jednej strane sa síce motor prestane ďalej zahrievať, na druhej strane ale nebude fungovať vodná pumpa a s ňou aj celý chladiaci systém. Motor sa tak okamžite prestane chladiť a teplota stúpne.

V prvej fáze nechajte bežať motor auta na voľnobeh. Skontrolujte, či funguje ventilátor chladiča motora, a sledujte teplomer. Ak došlo len k nárazovému prehriatiu motora a teplota začne pomaly klesať, máte vyhrané. Len čo sa teplota ustáli na normálnej hodnote, môžete pokračovať v jazde. Keď sa bude problém opakovať, zájdite do servisu, kde váš automobil poriadne prehliadnu. Vodičom z Bratislavy a okolia radi pomôžeme priamo v našom autoservise.

Teplota neklesá? Problém môže byť závažnejší

Motor vypnite až v tej chvíli, keď teplota pri voľnobehu a kúrení na plné obrátky nezačne samovoľne klesať. Problém môže byť v systéme chladenia, ktorý nie je schopný motor samovoľne schladiť, rovnako aj v ďalších dôležitých častiach auta. Zamyslite sa, v ktorom momente začala teplota motora stúpať.

Ak v priebehu jazdy, môže byť problém napríklad s vodnou pumpou alebo s termostatom. Častou príčinou prehriatia motora pri spomalení (napríklad pri jazde v kolóne) je problém s ventilátormi chladenia, ktoré nie sú schopné dostať do chladiča dostatok vzduchu, prípadne vôbec nefungujú. Vo väčšine prípadov však nebudete schopní odhaliť príčinu a vyriešiť problém svojpomocne, a tak sa budete musieť obrátiť na autoservis, prípadne využiť asistenčnú službu z vášho poistenia a zariadiť odtiahnutie vozidla.

Najčastejšie poruchy, ktoré vedú k prehriatiu motora

Ak po zastavení auta nezačne teplota samovoľne klesať, veľmi pravdepodobne došlo k poruche na niektorom diele. Problémom je, že súčastí, ktoré môžu pri nesprávnej činnosti spôsobovať prehriatie motora, je celý rad. Medzi časté poruchy patria:

► Nedostatok chladiacej kvapaliny – keď zistíte nedostatok chladiacej kvapaliny, môžete si ju doplniť sami, ale len vtedy, keď bude motor vychladnutý. V opačnom prípade hrozí riziko popálenia. Je potrebné zistiť, prečo došlo k jej úbytku.
► Porucha chladiča – silne zanesený chladič má podstatne nižší chladiaci výkon, a tak nie je schopný motor auta dostatočne chladiť. Problém majú najmä staršie autá, na ktorých sa údržba chladiča dlho neriešila.
► Nedostatok oleja – olej v aute neslúži len na mazanie, ale aj na chladenie. Jeho nedostatok tak môže zvyšovať teplotu motora.
► Porucha chladiaceho systému – zanesené hadice medzi chladičom a motorom zhoršujú prenos chladiacej kvapaliny. Prasknutými alebo inak poškodenými hadicami potom môže kvapalina unikať. Častým problémom je aj zavzdušnenie chladiaceho systému, pretože vzduch nevedie teplo tak dobre ako kvapalina.
► Zaseknutý termostat – ak zostane termostat zatvorený, neumožní prietok horúcej kvapaliny z motora do chladiča.
► Nefunkčný ventilátor chladenia motora – poruchu na ventilátore chladenia poznáte najmä vtedy, keď stojíte v kolónach a motor sa nemôže ochladzovať prirodzeným prúdením vzduchu pri jazde.

Prajeme vám tisíce najazdených kilometrov bez problémov súvisiacich s prehrievaním motora. Ak by teplota predsa len niekedy dosiahla kritické hodnoty, zapamätajte si niekoľko dôležitých pravidiel. Vyraďte rýchlosť, zapnite kúrenie, zastavte a motor nevypínajte. Až potom začnite hľadať príčiny a pustite sa do odstránenia poruchy.

A keď sa vám podarí poruchu odstrániť, skontrolujte aj hĺbku dezénu na pneumatikách. Nie sú už opotrebované? Ak áno, neriskujte nebezpečne dlhú brzdnú dráhu a kúpte si nové.

 

Vyberte si z pneumatík od preverených výrobcov

 

Zdroj fotografie: Depositphotos

Nahoru