Potrebujete poradiť?
NavigáciaNAVIGÁCIA Telefón +421 2 6820 6080

4 signály, že vás pneumatiky zradia

Takisto ako sa vám pri prechádzkach opotrebováva podrážka u topánok, opotrebovávajú sa pri každej jazde vaše pneumatiky. Opotrebovaná pneumatika vám môže spôsobiť kopu komplikácií a navyše jazda na nej nie je bezpečná. Stav pneumatiky vám skontrolujú pri pravidelných prehliadkách v servise, ale existuje aj pár tipov, vďaka ktorým môžete potenciálne nebezpečie odhaliť sami.

1. Malá hĺbka dezénu = na vozovke si zaplávete

Kvôli nedostačujúcej hĺbke dezénu môže dojsť k aquaplaningu. Asi to všetci dobre poznáte, ale nie je na škodu si povedať, že aquaplaning je stav, kedy sa vrstva vody hromadí medzi pneumatikou a povrchom vozovky. Opotrebovaná pneumatika nedokáže vodu odvádzať dostatočne rýchlo, takže pneu v podstate pláva nad povrchom vozovky. Vy strácate kontrolu nad trakciou, šoférovaním aj brzdením.

Indikátory opotrebenia sú priamo zabudované v pneumatikách. Jedná sa o gumové plošky, ktoré ukazujú hĺbku vzorky. U novej pneumatiky sú neviditeľné. Čím viac sa pneumatika opotrebováva, tým viac sa indikátory začínajú objavovať. V momente keď dezén splynie s indikátorom, je na čase pneu vymeniť. Minimálna hĺbka dezénu by mala u novej, ale aj použitej pneumatiky (ak sa rozhodnete pre kúpu protektora) byť minimálne 1,6 mm.

winter-tyre-1342875_640

Predpísaná hĺbka dezénu u zimnej pneumatiky je 3 mm.

Presnú hĺbku dezénu vám zmeriame v našom pneuservise. Ak potrebujete novú pneumatiku, vždy vyberajte zo značiek s dlhoročnou tradíciou, pretože na tie sa môžete skutočne spoľahnúť. Bezstarostnú jazdu si užijete napríklad na pneumatikách Barum.

2. Poškodená bočnica = budete jazdiť naprázdno

Problémy sa neobjavujú len na behúni, ale aj na bočniciach. Preto ich dobre prezerajte, defekt môžete odhaliť aj len pohľadom. Ak na bočnici objavíte náznaky drážok (rezov) a prasklín, môže sa jednať o nekvalitné utesnenie. Hrozí, že sa pneumatika vyfúkne. Pre prípad, že by ste mali na cestách komplikácie, je dobré mať po ruke sadu na opravu defektov a isto využijete aj povinnú výbavu.

8747275614_130f41c7d2_z

Praskliny na bočnici odhalíte jednoducho pozorovaním.

3. Bubliny = explózia kolesa

Niekedy sa stane, že povrch pneumatiky začne klesať. Môže dojsť k tvorbe vydutia alebo pľuzgierikov, ktoré sa budú ďalej šíriť. Nasleduje náhly únik vzduchu. Ak na toto poškodenie neprídete včas, môže sa stať, že vám pneumatika behom jazdy praskne. Bubliny na pneumatike negatívno ovplyvňujú rýchlu jazdu a pneumatiky se rýchlejšie opotrebovávajú.

4. Zlý tlak a staré pneu = totálne zničenie kolesa

Ak máte na vozidle pneumatiku, ktorá nemá dostatočný tlak, budete sa potýkať s horšou stabilitou vozidla, a navyše môže dojsť k poškodení pneumatiky. Ak budete aj naďalej jazdiť s vyfúknutým kolesom, dojde k poškodení ráfika a okrem toho takisto aj ohrozujete vaše okolie a spolucestujúcich. Nedostatočne nahustená pneumatika má väčší valivý odpor, rýchlejšie sa prehrieva a opotrebovávajú sa predovšetkým okraje behúňa.

Príliš staré pneumatiky môžu začať vysychať a guma celkovo degraduje. Behom rýchlej jazdy na ceste sa môže stať, že sa behúň odlúpne a vy stratíte nad svojim autom kontrolu. Preto nejazdite na pneumatikách starších šiestich rokov.

Zdroje foto: flickr.com, pixabay.com

Nahoru